Maandag publiceerde Google een artikel dat zij de meest recente Search Console data nog eerder inzichtelijk maken. Waar je voorheen pas op woensdag kon zien wat de resultaten in het weekend waren, is het nu al mogelijk om te zien wat de data van gister was. Hiermee speelt Google in op het grootste feedbackpunt van SEO-specialisten wereldwijd. In dit nieuwsbericht lees je alle ins en outs van deze update.
Alle data onder het kopje ”Prestaties” in Google Search Console. Hier kun je zien hoe jouw website presteert in de organische zoekresultaten van Google. Je krijgt inzicht in de volgende data:
– Algemene statistieken: hoeveel verkeer kreeg mijn website uit de zoekresultaten?
– Zoekwoorden: wat zijn de zoekwoorden waar mijn website het meeste verkeer uit krijgt?
– Top content: wat zijn de pagina’s die het best presteren in de organische zoekresultaten van Google?
– Websitebezoekers: uit welke landen zijn zij afkomstig? Welke devices gebruiken zij?
– Zoekopmaak: wat voor soort zoekopmaak krijgt mijn website (AMP, recepten)?
Deze gegevens zijn voor SEO-specialisten de belangrijkste houvast hoe hun website presteert in Google omdat de resultaten ook direct van Google komen.
Het is nu mogelijk om de data van gister te bekijken als meest recente data, in plaats van dat de meeste recente data van drie dagen geleden is. Daarnaast valt op dat de data vaker geüpdatet wordt. In ons eigen Search Console account zien wij bijvoorbeeld dat onze data 6 uur geleden voor het laatst geüpdatet is. Voorheen werden de gegevens binnen ongeveer drie dagen bijgewerkt. Een significante verbetering.
Wanneer je sneller data van Google krijgt, is het makkelijker om nog dezelfde dag issues op te lossen, in plaats van een paar dagen te wachten. Google geeft de volgende concrete voordelen van de update:
– Op maandagochtend de prestaties bekijken van het weekend en niet meer wachten tot woensdag;
– s’ Ochtends na belangrijke dagen, zoals vakanties en feestdagen, de resultaten bekijken;
– Checken of het zoekverkeer naar jouw site weer stijgt na een belangrijke technische aanpassing.
Let op: Alle rapporten zijn op basis van de Pacific tijdszone dus houd hier rekening mee wanneer je data integreert in bijvoorbeeld Google Analytics.
Het is nu makkelijker om de SEO-resultaten van jouw website te monitoren en trends, patronen en interessante veranderingen te vinden dichterbij het moment waarop ze gebeuren. Zit er nog SEO-verbetering in de website van jouw IT-bedrijf? Ons website-optimalisatie team is gespecialiseerd in het verkrijgen van meer bezoekers uit de organische zoekresultaten van Google. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende SEO-scan. Wij geven je 5 sterke tips om jouw website te verbeteren.