Als marketeer ontkom je er in jouw dagelijkse werkzaamheden niet aan om gebruik te maken van online marketing tools. Er is voor elke activiteit wel een tool te bedenken die jouw leven een stuk makkelijker maakt. Aangezien je geen onbeperkte ruimte hebt binnen jouw marketingbudget, is het principe ‘’less is more’’ van toepassing op het gebruik van marketingtools. Vandaar dat wij jou in deze blog 30 online marketing tools geven voor jouw B2B Leadgeneratie, op basis van de vakgebieden contentmarketing, online advertising, website-optimalisatie en marketing automation.Â
In de verschillende fases van de marketing- en salesfunnel wil je jouw potentiële klant relevante en kwalitatieve content aanbieden die inspeelt op de pijnpunten / vragen die de desbetreffende persoon heeft. De kans dat zij op jouw website een aanvraag doen, wordt op die manier een stuk groter. Contentmarketing is essentieel voor het leadgeneratieproces omdat je het gebruikt in meerdere fasen van de Buyer Journey. De volgende tools maken het creëren van content een stuk makkelijker.Â
Met Adobe Photoshop kun je afbeeldingen bewerken. Je kunt bijvoorbeeld tekst plaatsen, de helderheid aanpassen of jouw logo op de afbeelding zetten. Zomaar een kleine greep uit de mogelijkheden. Adobe Photoshop gebruiken wij het meest voor het maken van online advertenties, zoals je ziet in onderstaand voorbeeld.
In tegenstelling tot Adobe Photoshop is Canva een gratis tool voor het maken van afbeeldingen voor jouw nieuwsbrief, website of social media. Via een eenvoudig drag and drop principe maak je snel professionele afbeeldingen voor jouw contentmarketing.Â
Als je afbeeldingen gaat bewerken, moet je natuurlijk wel afbeeldingen hebben. De meest ideale situatie is dat je een eigen set afbeeldingen hebt laten maken door een fotograaf of via een creatief bureau. Wanneer dit niet binnen jouw marketingbudget past, ontkom je er niet aan om gebruik te maken van stockfoto’s. Zelf zijn wij hier fan van Pexels. In tegenstelling tot veel andere aanbieders van stockfoto’s, bieden zij veel meer gratis stockfoto’s aan.
Een Whitepaper, E-book of Gids maken? Adobe InDesign is de uitkomst. Via deze tool kun je pagina’s opmaken die geschikt zijn om te laten drukken. Je kunt documenten in PDF downloaden.Â
Premiere Pro is een videobewerkingsprogramma. Je kunt op een makkelijke manier een video bewerken door afbeeldingen, audio en video’s te plaatsen in een timelime. Voorheen werd Premiere Pro gebruikt door hobbyisten maar tegenwoordig omarmen professionele video agency’s het programma ook.Â
Infographics zijn een waardevolle vorm van content wanneer je ze op een juiste manier opmaakt. Je kunt ze inzetten processen te visualiseren, onderzoeksresultaten aantrekkelijk weer te geven of als vorm van linkbait (interessante content waar andere websites naartoe willen linken). Piktochart is een tool om schitterende en engaging infographics te maken, zelfs wanneer je er geen enkele ervaring mee hebt. Â
Stel je hebt twintig websites waar jij nieuws van volgt, dan is het een tijdrovende klus om deze elke dag één voor één te bekijken. Met Feedly kun je deze favoriete websites bijhouden in één overzicht. Je krijgt direct een overzicht van het belangrijkste nieuws op basis van jouw voorkeuren. Zie ook onderstaande video over de werking van Feedly.Â
Je hebt voor nu voldoende content gemaakt maar in de toekomst wil je weer nieuwe content gaan produceren. Een contentplanning brengt hierin structuur. Een manier om jouw contentplanning vorm te geven is via de tool Trello. Trello is een digitaal prikbord waar je kaartjes met to do’s op aanmaakt. Je kunt bijvoorbeeld een verdeling maken in to do’s, bezig en gedaan maar je kunt ook een prikbord maken met voor jouw contentplanning. Zie dit voorbeeld van Trello.Â
Je hebt content en een bijbehorende planning gemaakt. Top! Dan wil je deze content delen op jouw Social Media kanalen. Een tool om jouw content eenvoudig te delen op al jouw socials is SocialPilot. Zo bieden ze verschillende mogelijkheden aan voor jouw Social Media zoals Social Media Analytics, Bulk Scheduling en een Social Media Calendar. Zelf zetten wij SocialPilot in voor Social Media beheer.
Online advertenties zijn een handige manier om jouw doelgroep te bereiken met relevante content. Jouw potentiële klant zoekt naar informatie, vindt jouw advertenties en downloadt vervolgens de content (Pull). Een andere mogelijkheid is dat jouw potentiële klant juist niet op zoek is maar wel (onbewust) met een probleem zit.De potentiële klant ziet jouw advertentie die inspeelt op het probleem en downloadt de content (Push). Met de volgende tools maak je op een efficiëntere wijze online advertenties.
Online Adverteren via Google Ads valt of staat met de zoekwoorden waarop je adverteert. Met de Keyword Planner kun je zoekwoordonderzoek doen. Je voert zoekwoorden in, bijvoorbeeld ”online marketing” en ”leadgeneratie”, en ontvangt gerelateerde zoekwoorden waarop je kunt adverteren. De Keyword Planner geeft je inzicht in de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en de CPC (cost per click) die je moet betalen wanneer iemand op jouw online advertentie klikt.
Een nieuwe Google Ads campagne opzetten? Dan ken je de frustratie wel bij het toevoegen van zoekwoorden. Jouw zoekwoord omzetten naar de broad, modified broad, exact en / of phrase vorm. De AdWords Wrapper maakt deze taak een stuk gemakkelijker. Je voert een willekeurig zoekwoord in en de tool zet het zoekwoord automatisch om in de verschillende vormen. Zie het voorbeeld hieronder voor het zoekwoord ”IT security”.
Als je op zoek bent naar zoekwoorden in vragende vorm dan is Answer the Public iets voor jou. Je typt een zoekwoord in, bijvoorbeeld ”online marketing”, en ontvangt vragende zoekopdrachten van dit zoekwoord uit Bing en Google. Het is voor Google Ads van belang omdat je een vollediger inzicht krijgt waar mensen naar op zoek zijn. Hier kun je op inspelen door je de content op jouw landingspagina te optimaliseren op deze zoekintentie of door een specifieke asset aan te bieden op jouw landingspagina. Zie onderstaand voorbeeld.
Zoals de naam al zegt, kun je met de AdWords Ad Preview Tool een preview zien van jouw Google Ads in de zoekresultaten voordat je ze plaatst. Je kunt zien of de tekst in de headers en beschrijving lekker uitkomt. Het belangrijkste voordeel is echter dat je ziet of je de gekozen zoekwoorden en targeting in de advertenties aansluiten qua relevantie aansluit bij het zoekwoord.
Je kunt jouw Google Ads campagnes niet optimaliseren zonder te beschikken over de juiste data. Dit is waar Google Analytics om de hoek komt kijken. Google Analytics is een dienst van Google om websitestatistieken te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Door jouw Google Ads te koppelen met jouw Google Analytics account, zie je welke zoekwoorden converteren, welke campagnes zorgen voor het meeste verkeer en het gedrag van dit verkeer op de landingspagina.
Wanneer je een Google Ads meester wilt worden en de resultaten van jouw campagnes wilt verbeteren, ontkomt je er niet aan om de Google Ads Editor te gebruiken. Met de Google Ads Editor kun je één of meerdere accounts downloaden, breng je offline wijzigingen aan en uploadt je deze naar Google Ads. Het voordeel van de Google Ads Editor is dat je tijd bespaart en eenvoudiger grote aantallen wijzigingen tegelijk kunt maken.
Uiteraard wil je niet volledig afhankelijk zijn van online advertenties voor websitebezoekers en wil je dat de bezoekers uit jouw online advertenties overgaan tot conversie. Dit is waar website-optimalisatie om de hoek komt kijken. Je gaat jouw website optimaliseren voor Google (SEO) zodat er nog meer potentiële klanten jouw bedrijf vinden via de Google zoekresultaten. Je past vervolgens conversie-optimalisatie toe om te zorgen dat jouw bezoekers uit Google en online advertenties een aanvraag doen / lead worden. De volgende tools zijn gericht op website-optimalisatie.
Wanneer je online advertenties plaatst om leads te genereren, is een effectieve landingspagina noodzakelijk. Het moet voor de bezoeker makkelijk zijn om de content aan te vragen met zo min mogelijk afleiding. Laat de bezoekers daarom binnenkomen op een landingspagina waar hij of zij jouw gewenste actie onderneemt. Een tool die je hierbij helpt is Leadpages. Met Leadpages bouw je via een drag and drop principe eenvoudig een professionele en conversiegerichte website. Zie ons voorbeeld hieronder voor het E-book Online Marketingstrategie.
Ubersuggest is een tool om zoekwoordonderzoek mee te doen. Het is vergelijkbaar met de Keyword Planner maar met Ubersuggest kun je domeinen van je concurrenten invullen en ontdekken op welke zoekwoorden zij verkeer naar hun website krijgen. Daarnaast neemt Ubersuggest ook de zoekvolumes mee van Google Suggest (de suggestieve zoekwoorden die je ziet wanneer je een zoekopdracht intypt).
SEMrush is naast Ahrefs en MOZ, één van de grootste SEO-tools wereldwijd. Met SEMrush kun je SEO-onderzoek doen naar jouw concurrenten, zoekwoordonderzoek doen, linkbuilding analyses maken en je rankings bijhouden. Naast de SEO-toolkit bevat SEMrush een Online Advertising, Social Media en Contentmarketing toolkit. Het is ten opzichte van Ahrefs en MOZ meer een allround online marketing tool.
Sinds 2008 is Yoast dé SEO-plugin voor WordPress. SEO activiteiten die je via Yoast kunt regelen zijn bijvoorbeeld het invullen van de title en meta tags, een XML-sitemap genereren, canonieke URL’s instellen en redirects toepassen. Yoast is gratis te implementeren binnen jouw WordPress website. Verder is er een premium versie met meer functionaliteiten zoals News SEO, Video SEO en Local SEO.
Hotjar is een tool om te achterhalen waar jouw bezoekers afhaken. De tool vertelt je niet letterlijk en figuurlijk waar de bezoeker afhaakt maar je krijgt wel inzichten. Via Hotjar kun je recordings bekijken van websitebezoekers, heatmaps zien van waar websitebezoekers op klikken en feedback polls maken waarin websitebezoekers feedback kunnen geven op jouw website.
De snelheid van jouw website is één van de belangrijkste SEO-elementen. Google wilt dat bezoekers een goede ervaring hebben wanneer zij klikken op een zoekresultaten en een trage website helpt hier niet bij. Een tool om direct inzicht en verbeterpunten te krijgen voor jouw websitesnelheid, is Google Page Speed Insights. Je voert jouw domeinnaam in en krijgt direct een score op mobiel en desktop en verbeterpunten die je kunt bespreken met jouw webbouwer.
Met Screaming Frog kun je een website crawlen door de website-URL in te voeren. De tool werkt hetzelfde als de Google Bot en volgt alle links van de website. Na de crawl kun je alle URL’s van je website zien, technische issues ontdekken en on-page SEO optimalisaties (Title tags, Meta Descriptions, H1’s en H2’s). De gratis versie crawlt maximaal 500 pagina’s en de premium versie doet dit onbeperkt.
Leadinfo is een leadgeneratie software die bezoekers van jouw website vertaald naar bedrijven. Dit doet Leadinfo door het IP-adres te koppelen aan hun database. In een dashboard zie je precies welke bedrijven jouw website bezocht hebben en kun je direct contact met ze opnemen. Het is daarom een interessante tool voor jouw accountmanagers en marketeers.
Google Search Console is de SEO-tool van Google. Je kunt de tool gebruiken om inzicht te krijgen in hoe Google jouw website indexeert. Je vindt bijvoorbeeld html verbeteringen, Google rankings, crawlfouten en links naar jouw website.
MozBar is een Google Chrome Extensie die je gratis kunt downloaden. De toolbar kun je gebruiken om de linkwaarde van een website te meten. Zo kun je de Domain Authority, Page Authority, het aantal links en het aantal linkende websites bekijken. Het is vooral een handige tool wanneer je aan de slag gaat met linkbuilding.
Genereer je al voldoende leads maar lukt het je niet alle leads effectief op te volgen? Marketing automation is de uitkomst. Met marketing automation software kun je geautomatiseerde berichten versturen naar jouw leads op basis van triggers. Deze triggers zijn bijvoorbeeld een download van een whitepaper, klik op een link, het openen van een e-mail of het bezoeken van een pagina. De volgende 5 tools zijn marketing automation software waarvan je gebruik kunt maken wanneer je met marketing automation wilt starten.
ActiveCampaign is al een relatief oude speler binnen de markt, maar nog niet echt bekend bij het grotere publiek in Nederland. ActiveCampaign heeft qua overzichtelijke interface veel weg van programma’s als MailChimp, maar staat zeker zijn mannetje in deze competitieve markt. De voordelen van ActiveCampaign zijn de overzichtelijkheid (all-in-one programma), ruime mogelijkheden in het maken van workflow en dat de software te integreren is met meer dan 150 programma.
Act-On is een marketing automation software die speciaal gemaakt is voor marketeers. Het is mogelijk om vanuit één overzicht alle marketingactiviteiten uit te voeren. Belangrijke functionaliteiten van Act-On zijn: E-mailmarketing (nieuwsbrieven), Website prospecting, Social media marketing, Account Based Marketing, CRM-koppeling en rapportages.
Pardot is de marketing automation software van Salesforce, s’ werelds bekendste software voor CRM. Door de koppeling met Salesforce onderstaat er een combinatie van Sales met Marketing. Het voordeel van Pardot ten opzichte van andere marketing automation software, is dat Pardot beschikt over tools om leads te genereren. Denk aan landingspagina’s en formulieren, zoek campagnes, A/B testing en dynamische e-mail en webcontent op basis van de leadscore.
HubSpot is een all-in-one software voor verschillende doeleinden: inzicht en overzicht van klanten (CRM), meer traffic en leads (Marketing Automation), efficiëntere sales, klanten tevreden houden en integratie van jouw contentplatform (CMS). HubSpot heeft vele beschikbare koppelingen en API’s. Je kunt HubSpot koppelen met CRM-systemen zoals Salesforce, Microsoft Dynamics, NetSuite en SugerCRM. Daarnaast zijn er nog andere koppelingen mogelijk met marketing- en salestools zoals Hotjar, SurveyMonkey en Zapier.
Marketo is een marketing automation software van Adobe dat werkt op basis van individuele scores. Door acties te hangen aan deze scores, kun je met Marketo gerichten communiceren met jouw leads. Met het Engagement Program kun je jouw berichten afstemmen op je potentiële klanten, rekening houdend met hun fase in het aankoopproces.
Wij hopen dat je via deze blog inspiratie hebt opgedaan om jouw dagelijkse marketingactiviteiten te vereenvoudigen. Nog meer inspiratie opdoen voor de online marketing van jouw IT-bedrijf? Bekijk dan eens onze kennisbank met E-books, Whitepapers en Checklists gericht op online marketing voor IT-organisaties.