Een online marketingstrategie opstellen is voor een deel van de B2B marketeers binnen IT-bedrijven een uitdaging. Bij Leadgate Europe plannen wij voorafgaand aan elke samenwerking daarom een strategische sessie in. Samen nemen wij tijdens deze sessie alle essentiële onderdelen binnen de online marketingstrategie door en brengen wij focus aan. In deze blog geven wij je deze 7 essentiële elementen die onderdeel moeten zijn van jouw online marketingstrategie.
1. Corporate Identity
Voor elke organisatie, dus ook IT-bedrijven, is een heldere corporate identity belangrijk. De doelgroep die je gaat bereiken moet een juiste indruk krijgen van jouw IT-bedrijf. Het is belangrijk dat jouw identiteit aansluit bij de doelgroep (extern) en werknemers (intern). In veel gevallen zie je dat bedrijven zich focussen op het beeld dat de doelgroep heeft van hun identiteit maar vergeten zij dat de werknemers de identiteit naar buiten uitstralen. Je kunt als jonge flexibele organisatie gezien willen worden maar als jouw medewerkers niet denken in oplossingen en al op leeftijd zijn dan is de vraag of jouw klant zich met deze identiteit kan identificeren. Een manier om jouw identiteit uit te dragen richting jouw omgeving is via het Corporate Identity model van Birkigt en Stadler.
Afbeelding 1 Het corporate identity model van Birkigt en Stadler
Het model bestaat uit de volgende vier aandachtsgebieden:
Persoonlijkheid: Kernwaarden vormen de vertaling van de persoonlijkheid van een organisatie: wat maakt een organisatie uniek en waar staat het voor. Voorbeelden van kernwaarden zijn: kwaliteit, klantvriendelijkheid, flexibiliteit en verbinding. De kernwaarden moeten terugkomen in alles wat je als organisatie communiceert richting de doelgroep;
Communicatie: De persoonlijkheid van de organisatie draag je uit via jouw communicatie. Je gebruikt communicatie om een boodschap over te brengen naar jouw doelgroep. De boodschap moet daarentegen wel aansluiten op het gedrag van de organisatie;
Gedrag: Hoe gaat de organisatie om met klanten, problemen en met het maken van beloftes? Het gedrag van de organisatie op deze punten bepaalt een deel van de persoonlijkheid;
Symboliek: Veel IT-bedrijven verschillen qua dienstverlening niet veel van elkaar. Het is dus van belang om met een unieke visuele identiteit onderscheid te maken tussen jouw concurrenten. Hierbij kun je denken aan jouw huisstijl, logo, website en kantoor. Symboliek visualiseert de persoonlijkheid van jouw organisatie.
2. Propositie
Een propositie is een belofte die je doet over de toegevoegde waarde van jouw dienstverlening. De propositie beschrijf hoe via jouw dienstverlening de problemen van de klant opgelost worden, wat de voordelen van die dienstverlening zijn en waarom de klant juist van jouw dienstverlening gebruik moet maken, in plaats van die van de concurrentie. Voorbeeld voor Leadgate Europe:
”Leadgate Europe is een data driven online marketingbureau met volledige focus op IT-bedrijven. In tegenstelling tot andere online marketingbureaus, is Leadgate Europe een verlengstuk van jouw eigen marketingafdeling en is onze dienstverlening beschikbaar als een service (Marketing as a Service). Onze online marketing specialisten zetten creatieve online marketingcampagnes in om jouw marketing meetbaar beter te maken.”
3. Oplossingen & diensten
Bepaal welke oplossing(en) centraal staat binnen jouw online marketingstrategie. Bijvoorbeeld een oplossing die goed aansluit bij een marktontwikkeling of een oplossing die goed past bij een probleem / behoefte binnen een bepaalde branche. Beschrijf ook het dienstenaanbod van jouw IT-bedrijf. Belangrijk hierbij is dat je diensten aanbiedt die niet alleen projectmatige diensten aanbiedt maar ook contractuele diensten waardoor je een vorm van MRR (Monthly Recurring Revenue) hebt. Denk na over het koopmoment voor jouw diensten.
Deze informatie is belangrijk om binnen jouw online marketingstrategie met specifieke oplossingen & diensten in te spelen op een behoefte / probleem op het juiste moment.
4. Unique Selling Points (USP’s)
De Unique Selling Points (USP’s) beschrijven de unieke eigenschappen van de dienstverlening van jouw organisatie. Met USP’s onderscheidt jouw dienstverlening zich van alternatieven op de markt. Met de USP’s van jouw oplossingen of dienstverlening kun je inspelen op een behoefte / probleem bij de klant. Daarnaast kun je binnen jouw online marketingstrategie werken met specifieke kwartaalthema’s op basis van deze USP’s. Stel dat je IT-security als dienstverlening aanbiedt met beveiligingsfuncties die in cloud geactiveerd kunnen worden, dan kun je een kwartaalthema ”cloudbeveiliging”. Tijdens dit kwartaalthema maak je een whitepaper ”7 voordelen van IT-security met cloudactivatie” en gebruik je deze asset in online advertenties om leads mee te genereren.
5. Doelgroep
- Bepaal jouw directe- en indirecte afzetmarkten. Een voorbeeld van directe verkoop zijn organisaties met eigen software applicaties en een voorbeeld van indirecte verkoop is dan via software ontwikkelaars die software bouwen voor opdrachtgevers;
- Bepaal de branches waar je je op richt. Het is belangrijk om hierin specialisatie en verticalisatie toe te passen. Wanneer je je op een specifieke branche richt, is het makkelijker om te concurreren;
- Beschrijf jouw ideale klant zo nauwkeurig mogelijk op basis van de directe- en indirecte afzetmarkten en branches. Een manier om jouw ideale klant te beschrijven is via de Buyer Persona methode. Alles over het toepassen van deze methode vind je in onze Whitepaper Buyer Persona.
Afbeelding 2 Voorbeeld van een Buyer Persona voor Leadgate
6. Keuze online marketingkanalen
Het is nu duidelijk hoe je gaat communiceren, met welke oplossingen en richting welke doelgroep. Alleen hoe ga je deze doelgroep bereiken? Vaak is dit een keuze tussen push- of de pullstrategie. Bij de pushstrategie ga je relevante content (zoals een Whitepaper, E-book of Case Study) als het ware ‘pushen’ richting jouw doelgroep. De doelgroep is niet actief op zoek naar jouw oplossing maar kan wel geïnteresseerd raken door relevante content. Bij de pullstrategie ga je mensen bereiken terwijl ze actief op zoek zijn naar jouw oplossing. In de ideale situatie combineer je beide strategieën om jouw doelgroep te bereiken.
Pushstrategie: Social Media advertising (LinkedIn, Facebook, Instagram)
Pullstrategie: SEO & SEA
7. KPI’s bepalen
Je hebt nu bijna alle essentiële elementen van de online marketingstrategie in kaart. Nu is het belangrijk om KPI’s te bepalen op basis van jouw huidige data. Breng dus eerst jouw eigen marketing- en salesfunnel in kaart:
- Hoeveel impressies krijg je nu vanuit Google en online advertenties?
- Hoeveel websitebezoekers heb je nu?
- Hoeveel leads genereer je maandelijks voor jouw IT-bedrijf?
- Met hoeveel van die leads ga je nu gemiddeld om tafel?
- Hoeveel van die gesprekken met leads leiden uiteindelijk tot nieuwe klanten?
Wanneer je dit gehele proces in kaart hebt, is het mogelijk om KPI’s op te stellen.
Tot slot..
Je kunt nu aan de slag met het formuleren van jouw online marketingstrategie. Heb je toch een voorzetje nodig? Wij helpen graag! Al onze online marketingspecialisten hebben ervaring in de IT-branche en snappen precies wat jouw business inhoudt. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor tips voor het formuleren van je marketingstrategie. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.