De heilige graal voor elke SEO-specialist is om te achterhalen hoe het Google algoritme in elkaar zit. Dit algoritme bepaalt hoe een pagina rankt op een specifieke zoekterm en is continu aan verandering onderhevig. Jaarlijks voert Google meerdere updates door in haar algoritme, om zo de kwaliteit van de zoekresultaten voor de zoekers te verhogen. Dit sluit aan bij de missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.
In navolging van de Google Update in maart 2019, heeft Google op 3 juni wederom een Core Update uitgevoerd. Alle ins en outs van deze update lees je in dit artikel.
De Google Updates kun je in verschillende soorten onderverdelen: normale updates (unnamed, mobile speed, snipper length drop etc.) en Core Updates. Core Updates hebben altijd het meeste impact op de rankings. Een overzicht van alle jaarlijkse Google Updates van 2000 tot en met 2019 vind je hier.
Het is duidelijk dat Google geluisterd heeft naar SEO-specialisten door de Core Update aan te kondigen via Twitter. Google kondigde op 2 juni 2019 namelijk aan dat zij de volgende dag een Core Update gingen uitvoeren. Zie onderstaande Twitterberichten.
Deze Google Core Update werd tussen 3 en 8 juni uitgerold. Dit lijkt erg lang maar Google heeft meerdere servers en datacenters wereldwijd, waardoor het lang duurt voordat deze allemaal geüpdatet zijn. Bij voorgaande updates duurde het een week of langer voordat updates volledig waren uitgerold.
Het is altijd verstandig om je rankings via Google Search Console te checken na een Google Core Update. Zie je bijvoorbeeld een extreem neergaande daling in je verkeer na 8 juni, dan is het duidelijk dat deze Google Core Update je heeft geraakt.
Het is onbekend wat de precieze impact van deze Google Core Update is. Sistrix publiceerde een statistiek met publishers uit de UK waar de impact, zowel positief als negatief, zichtbaar is.
Naast de Google Core Update heeft Google een andere update uitgerold. De diversity update. Met deze update zie je maximaal 2 zoekresultaten van hetzelfde domein in de zoekresultaten. De diversity update heeft alleen impact op de normale organische resultaten en niet de features zoals een featured snippet. SEO-specialisten wereldwijd denken dat er een verband is tussen de diversity update en de Google Core Update van juni. Aangezien publishers vaak vindbaar zijn met meerdere pagina’s in de zoekresultaten van één zoekwoord.
Wat verder opvalt, is dat de branches financiën, gezondheid en gokken het hardst geraakt zijn in de US. De IT-branche blijft dus buiten schot. Dit alles blijkt uit een statistiek die RankRanger, meten de Amerikaanse zoekresultaten, publiceerde op Twitter. Zie ook onderstaande afbeelding.
In een Webmaster Hangout zei John Mueller, Webmaster Trends Analyst van Google, dat er geen specifieke oplossing is omdat een Core update altijd invloed heeft op een meerdere SEO-factoren.
John zei dit als volgt: ”I think it’s a bit tricky because we’re not focusing on something very specific where we’d say like for example when we rolled out the speed update. That was something where we could talk about specifically, this is how we’re using mobile speed and this is how it affects your website, therefore you should focus on speed as well.”
John adviseerde dat het waardevol is om te begrijpen hoe gebruikers jouw websites zien en hoe bruikbaar jouw website is voor deze gebruikers. Dit is wat John Mueller hierover zei: “And with that, like you mentioned, you’ve probably seen the tweets from Search Liaison, there’s often nothing explicit that you can do to kind of change that. What we do have is an older blog post from Amit Singhal which covers a lot of questions that you can ask yourself, about the quality of your website. That’s something I always recommend going through. , That’s something that I would also go through with people who are not associated with your website.”
John refereerde hier naar een blogpost op Webmaster Central van 2011 met een gids voor het bouwen van kwalitatieve websites.
Raadpleeg de Search Quality Evaluation Guidelines en verbeter de negatieve SEO-factoren van jouw website.
Heb je hulp nodig? Vraag een gratis adviesgesprek aan en wij geven je SEO quick wins om direct te verbeteren.