Google Marketing Live is hét event van Google die elke online marketeer als eerste in zijn of haars agenda zet. Tijdens dit jaarlijkse wereldwijde event deelt Google nieuwe innovaties die zij het komende jaar lanceren. Innovaties die je wellicht wilt benutten voor jouw bedrijf. Ook het online advertising team van Leadgate Europe volgde dinsdag Google Marketing Live. Wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor jou op een rijtje gezet.
Philipp Schindler, Senior Vice President en Chief Business Officer van Google, trapt af. Hij begint zijn verhaal met het uitgangspunt van Google: ‘’Helpfulness’’. Google moet makkelijk in het gebruik zijn voor iedereen. Dit staat centraal in alles wat zij doen. Of het nou gaat om ontwikkeling op het gebied van nieuwe devices, nieuwe features, AI, privacy of security, het moet voor iedereen handig zijn. Zowel voor de klant als de gebruiker van Google zelf.
Wereldwijd zijn er drie revoluties waar Google op inspeelt met haar innovaties:
Mensen communiceren met steeds meer verschillende devices in hun dagelijks leven: speakers, telefoons, digitale assistenten, computers, tv’s en nog veel meer. De uitdaging hierin is dat consumenten via steeds kleinere schermen jouw website bekijken en een goede kwaliteit verwachten. Een ontwikkeling die Google verwacht is dat het in de toekomst mogelijk is om een zoekopdracht in te spreken en een afbeelding als resultaat te krijgen. Wanneer je Google via voice search vraagt om een carnavalskostuum, wil je niet dat Google beschrijvingen voorleest maar juist afbeeldingen laat zien van verschillende kostuums.
Het is Google’s doel om de koppeling tussen jouw zoekopdracht en het gebruikte devices dusdanig goed te begrijpen dat je de geschikte output krijgt. Een ander voorbeeld hierin is het inspreken van een voice zoekopdracht en augmented reality als resultaat krijgen. Vraag Google naar de auto die jij op oog hebt en je kunt hem in 3D bekijken en zelfs alvast op je oprit plaatsen.
Wat betekent deze revolutie voor online marketeers?
Mobile blijft het belangrijkste device (50% van de zoekopdrachten gebeurt op mobiel) voor interactie met jouw consumenten. Ook de Google Assistent is al geïnstalleerd op meer dan 1 biljoen devices. Blijf dus goed op de hoogte van de mogelijkheden binnen deze nieuwe devices en optimaliseer jouw website.
Het is fascinerend hoe snel machine learning verbetert. Drie jaar geleden kon je alleen nog maar simpele taken geven aan jouw Google Assistent, zoals het checken van het weer, maar nu is het al mogelijk om een tafel te reserveren bij jouw favoriete restaurant. Een ander voorbeeld is Google Translate. Drie jaar geleden moest je nog handmatig elke zin invoeren om een hele tekst te vertalen. Tegenwoordig kun je jouw camera richten op een tekst in jouw omgeving en wordt deze vertaald naar jouw eigen taal. Vandaar dat Google machine learning toepast om haar producten te verbeteren voor iedereen.
Privacy is een topprioriteit binnen Google. Google geeft aan dat een ontwikkeling zoals federated learning, het opslaan van data op een device door middel van machine learning, hieraan bijdraagt. Iedereen die het internet gebruikt, heeft een gemeenschappelijk belang om privacy te waarborgen om zo het ecosysteem (een gratis, vrij en open web) te garanderen. Vandaar dat ook Google privacy hoog in het vandaal heeft staan en dit als uitgangspunt neemt voor productverbeteringen.
Bovengenoemde revoluties hebben impact op de inzichten, het management, de creativiteit en de meetbaarheid van jouw marketing. Google heeft daarom vanuit verschillende partners feedback gekregen op deze punten:
Insights: Give me more insights that i can act on
Management: Give me ways to plan by customer instead of by channel
Creative: Give me more ways to test and tell a story using assets I have
Measurement: Give me more ways to measure impact while protecting user privacy
Deze feedback vormt het uitgangspunt van de innovaties die Google bekend maakt tijdens Google Marketing Live en sluit aan bij de eerder genoemde speerpunt ‘’Helpfulness’’.
Philipp geeft het woord aan Prabhakar Raghavan, de Senior Vice President Ads van Google. Ook Prabhakar begint zijn verhaal met het feit dat Google zich richt op ‘’helpfulness’’. Hij geeft een voorbeeld van Gmail. Gebruikers zijn dagelijks veel tijd kwijt aan het reageren op e-mails met simpele antwoorden zoals: akkoord, is goed, dat is een goed idee, bedankt etc. Vandaar dat Google Smart Reply heeft geïntroduceerd voor Gmail waardoor je automatische antwoordmogelijkheden krijgt op specifieke e-mails. Google vindt dat Ads voornamelijk nuttig (helpful) moeten zijn.
Tegenwoordig hebben consumenten een steeds langere customer journey met steeds meer touchpoints. Ze zijn actief op verschillende devices op verschillende platformen van Google. Als marketeer wil je daarom dat je aanwezig bent op deze touchpoints op het juiste moment: ‘’Be there, be useful and be responsible’’.
Vandaar dat Google een nieuwe vorm van advertising lanceert: Discovery Ads. Je adverteert binnen YouTube, Gmail social en promotie tabs en de Google Discover feed op het moment dat jouw doelgroep open staat voor iets nieuws. Je kunt gemakkelijk jouw media (zoals afbeeldingen en video’s) tonen aan jouw doelgroep door deze aan te bieden binnen het advertentieplatform. Google’s machine learning zet vervolgens jouw assets in wanneer deze relevant zijn voor jouw doelgroep. Google’s Discovery Ads zijn het einde van dit jaar beschikbaar.
Vanaf dit moment neemt Sissie Hsiao, Vice President of Product Management Mobile App Advertising bij Google, het over. Uit onderzoek van Google blijkt dat 75% van alle smartphone gebruikers verwachten dat zij direct informatie krijgen. Gebaseerd op dit gegeven combineert Google de zoekintentie met meer interactieve en visuele advertenties. Met Gallery Ads kun je advertenties tonen met afbeeldingen en tekst die bovenaan staan binnen de zoekresultaten. Gebruikers kunnen browsen en swipen langs de afbeeldingen. Je kunt 4 tot 8 afbeeldingen toevoegen, 70 karakters per afbeelding en 3 headlines waarmee je verschillende CTA’s kunt testen. Uit de eerste test ziet Google dat met deze Gallery Ads het aantal interacties met 25% stijgt (klikken en swipes).
Naast direct beschikbare content, verwachten smartphone gebruikers ook een betere ervaring in de synergie tussen mobiele websites en apps. Hoe vervelend is het niet als je schoenen zoekt en klikt op een advertentie van een merk waar jij een mobiele app hebt, maar toch terechtkomt op de mobiele website. Vandaar dat Google deep linking mogelijkheden toepast voor Google Ads waardoor je direct naar de app wordt doorgestuurd. Daarnaast zorgt Google ook voor statistieken voor beide platformen zodat je de resultaten van de campagnes beter kunt meten. Om dit toe te passen moet je Google Ads web tracking gebruiken en deep linking toestaan. Uit de eerste test ziet Google een verdubbeling van de conversie. Deze feature is nu beschikbaar in Search, Display en Shopping Ads.
Op dit punt neemt Anthony Chavez, Director of Product Management Google Ads, het over. Google lanceert een nieuwe strategie voor Smart Bidding (vrij vertaald slim bieden), een automatische biedstrategie op basis van machine learning om te optimaliseren op basis van aantal conversies of conversiewaarde. De nieuwe smart bidding strategie heet maximize conversion value. Je krijgt meer flexibiliteit om te optimaliseren op basis van wat het belangrijkste is voor jouw business.
Er zijn drie nieuwe manieren om Smart Bidding te optimaliseren op basis van jouw business:
Nicky Rettke, Director of Product Management YouTube Ads, gaat vervolgens verder. YouTube is het grootste videoplatform ter wereld met 2 biljoen ingelogde maandelijkse gebruikers. Bumper video’s, video’s van 6 seconden, verhogen de koopintentie met 134% in vergelijking met normale video’s. Voor veel bedrijven is het alleen een uitdaging om deze bumper video’s te maken: te duur of de kwaliteit is vaak laag. Vandaar dat Google later dit jaar bumper machine lanceert. Je upload een video van 90 seconden en Google maakt er een goede bumper video van op basis van machine learning. Deze feature is het einde van dit jaar beschikbaar.
Google voegt custom affinity en custom intent samen tot custom audiences. Met custom audiences is het makkelijker om een volledige doelgroep te bereiken. Je kunt je doelgroep samenstellen en deze direct gebruiken in Gmail, YouTube en Discovery en Display campagnes. Met deze ontwikkeling probeert Google te concurreren met LinkedIn en Facebook, waar je nu al hele specifieke targeting mogelijkheden hebt. Custom audiences is het einde van dit jaar beschikbaar.
Tip: lees ook onze blog over b2b campagnes uitvoeren via LinkedIn Ads.
Met audience expansion is het makkelijker om meer mensen te bereiken die lijken op degene die tot jouw customer audience behoren. Je kunt een slider bewegen naar rechts wanneer je jouw customer audience wilt uitbreiden. Je ziet vervolgens automatisch het mogelijke bereik toenemen. Dit betekent wel dat jouw doelgroep ook iets minder specifiek is. Audience expansion is net zoals custom audiences aan het einde van dit jaar beschikbaar.
Binnen Display en Video 360 heeft Google een plek gecreëerd waar je ook direct televisie advertentieruimte kunt inkopen. Google speelt hiermee in op de revolutie dat mensen steeds meer verschillende devices gebruiken. Deze mogelijkheid is het einde van dit jaar beschikbaar. Meer hierover lees je in het onderstaande artikel van Google: https://blog.google/products/marketingplatform/360/premiering-new-tv-solutions-display-video-360/
We gaan naar de innovaties voor Google Shopping. Oliver Heckmann, Vice President of Engineering Shopping & Travel bij Google komt aan het woord. Google wil gebruikers helpen beslissen met wat zij gaan kopen en waar zij dat gaan kopen. Vandaar dat Google een nieuwe shopping experience biedt via google.com/shopping. Gebruikers kunnen miljoenen producten van duizenden winkels vergelijken op één plek. Zij kunnen vervolgens de winkel bezoeken of het product direct kopen via Google Shopping. Je krijgt persoonlijke aanbevelingen op basis van jouw zoekgedrag, je leest productreviews en je kunt video’s bekijken op YouTube van mensen die het product al eens eerder kochten.
Afbeeldingen zijn voor 53% van online shoppers de belangrijkste inspiratiebron. Vandaar dat Google vorig jaar Showcase Shopping Ads lanceerde. Je bereikt gebruikers wanneer zij op zoek naar inspiratie en ideeën. Door de goede resultaten breidt Google deze feature uit naar Google Images, YouTube en Discover.
Merken en retailers hebben altijd hechte samenwerkingen gehad. Hier wil Google op inspelen via shopping campaign with partners. Retailers kunnen extra budget accepteren van hun merken in Google Ads en merken bepalen welke producten en categorieën zij willen promoten.
Google snapt dat gebruikers het soms nog fijn vinden om producten in het echt te proberen in de winkel. Vandaar dat Google vorig jaar local campaigns lanceerde waarbij je probeert iemand tot winkelbezoek over te laten gaan of een telefoontje te plegen. Op basis van de goede resultaten breidt Google lokale campagnes uit naar display, op basis van zoekintentie en met promoted pins wanneer zij een route plannen.
Google combineert al haar vakantie planning tools zoals Google Flights en Google Hotels tot één tool: Trips. Via Trips kun je direct inspiratie opdoen voor jouw volgende vakantie. Je kunt afbeeldingen bekijken van jouw video’s, hotels en vluchten boeken en zelfs jouw geboekte restaurants zie je op Google Travel. En dat alles met dank aan machine learning. Het is nu al beschikbaar voor mobile maar ook vanaf deze maand voor desktop.
Het wordt voor IT-bedrijven steeds belangrijker om voldoende content beschikbaar te hebben: afbeeldingen, video’s, e-books, whitepapers en meer. Google biedt veel meer interessante mogelijkheden om deze content visueel te maken via Google Ads (Discovery Ads en Gallery Ads). Denk ook aan Bumper Machine waarbij je gemakkelijk 6 seconden video’s kunt genereren op basis van bestaande video’s. Daarnaast werkt Smart Bidding steeds beter waardoor het managen van jouw Google Ads een stuk eenvoudiger wordt. Tot slot kun je aan het einde van dit jaar via Google Ads een steeds specifiekere doelgroep bereiken met jouw campagnes.
Hulp nodig met online adverteren voor jouw IT-bedrijf? Download dan ons E-book Online Adverteren voor IT-organisaties.