Het afgelopen jaar heeft de Nederlandse IT-markt meer en meer gebruikgemaakt van de legio aan mogelijkheden van Google Ads. Maar wat gebeurde er in 2018 en welke Google Ads trends kunnen we in 2019 van Google verwachten?
In 2018 heeft Google een hoop veranderd. Zo heeft Google Ads een volledige nieuwe interface met tal van nieuwe mogelijkheden doorgevoerd. Binnen het vernieuwde interface zijn er twee nieuwe functies waar mijn Leadgate Europe collega’s en ik vrolijk van werden:
De nieuwe Google Ads interface geeft je de mogelijkheid om ‘’Promotie Extensies’’ toe te voegen. Zo maak je jouw advertentie een stuk uitgebreider en relevanter. Daarnaast heb je eveneens de mogelijkheid om een promotie direct onder de aandacht te brengen. Voorbeelden hiervan zijn het aanbieden van Demo’s, Templates of Whitepapers met specifieke ICT thema’s.
Met de komst van het nieuwe interface introduceerde Google het tabje aanbevelingen. Google beoordeelt hiermee je Google Ads campagnes. Dit geeft je direct concrete optimalisatie mogelijkheden, handige inzichten in de markt en het zoekgedrag van de potentiële klanten. Deze aanbevelingen geven een goede basis voor het optimaliseren van de huidige campagnes en het opzetten van nieuwe campagnes. Uiteraard blijft het aan de adverteerder om de aanbevelingen met een kritische blik te bekijken. Zo zou ik persoonlijk nooit blind meegaan met de voorstellen voor bodverhogingen.
Trends en ontwikkelingen in 2018 zijn belangrijk maar wat brengt 2019 ons? Wat kunnen we dit jaar van Google Ads verwachten? Onderstaand 3 belangrijke trends die we in 2019 in de gaten moeten houden.
De afgelopen jaren zijn het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten via Google Search flink gestegen. Het publiek raakt steeds meer bekend met de mogelijkheden die Siri, Alexa of Google Assistant te bieden hebben. Wat betekent dit voor jouw Google Ads campagnes? Dat is vrij simpel, de manier van zoeken verandert en dus ook (deels) jouw aanpak. Zoektermen als: ‘zoek het beste online marketingbureau voor IT’ zullen steeds vaker de boventoon gaan voeren. De ”standaard zoekopdrachten zoals ‘Marketing voor IT’ zullen langzaam afnemen. Daardoor zullen IT-bedrijven oplossend moeten schrijven, ofwel nog meer focus op de website & landingspagina’s. . .
Wij helpen en raden IT-bedrijven aan om zich nog verder te specificeren in de online content. Hierbij zal de focus meer en meer op de diensten en de producten komen. Er wordt namelijk steeds meer ingezoomd op het oplossingsgericht schrijven, zodat de potentiële klant aansluiting vindt bij het aanbod. De potentiële klant zou zijn antwoorden kunnen vinden in een customized whitepaper. Dit verhoogt niet alleen je quality score maar geeft ook een perfecte basis voor het inzetten van Marketing Automation. Vele bedrijven maken hier reeds gebruik van en helpen de klanten door de Customer Journey heen. Dé manier om klanten gepersonaliseerde en relevante e-mails te versturen en warm te maken voor jouw product of dienst. Naar verwachting zullen de mogelijkheden van Marketing Automation in 2019 alleen maar toenemen.
Google Shopping is het platform wat in 2019 misschien wel het meest gaat veranderen. Voorheen was dit onderdeel alleen geschikt voor producten, maar wordt nu ook mogelijk gemaakt voor producten met servicecontracten, zoals telefoons.
In de traditionele zoekomgeving kom je de Google Shopping Ads aan de boven of rechterzijde van de zoekmachine al tegen. Naar verwachting gaat Google ook het zoeken binnen de shoppingpage uitbreiden met gesponsorde advertenties. Daarbij zou het goed mogelijk kunnen zijn dat er extra extensies aan worden toegevoegd. Zoals een 24-uurs verzending van Post NL.
Benieuwd wat wij kunnen betekenen voor jouw IT-organisatie? Wij zijn een gespecialiseerde online marketing partner met de focus op IT. Benieuwd wat we doen? Onze klantcases geven een mooi beeld van onze klanten, uitdagingen, oplossingen en resultaten. Direct contact? Wij komen graag op de koffie voor een vrijblijvend advies op maat.