De marketing industrie heeft zijn geheel eigen taal. De termen komen voor in verschillende vormen en maten. Ze verspringen continu van Engels naar Nederlands, en weer terug. Dit maakt het niet bepaald gemakkelijk om deze taal echt onder de knie te krijgen. Maar, hoe zorg je er nou voor dat je een pro wordt in de marketing én ‘marketing’ spreekt? Wij geven de gouden handvatten met ons ‘online marketing alfabet’ om dit doel te bereiken.
Hieronder de meest voorkomende online marketing begrippen.
Een A/B-test is een testmethode die de effectiviteit van twee mogelijkheden meet. De gebruikers/ontvangers worden verdeeld in twee gelijke groepen, die elk een eigen variatie getoond krijgen. Door voor beide groepen de effectiviteit te meten, kan worden vastgesteld welk concept het beste ingezet kan worden.
De belangrijkste content wordt boven de scroll van een pagina getoond.
Een advertorial is een samenstelling van een advertisement en een editorial. Het is een advertentie die lijkt op een redactioneel artikel. Het is belangrijk dat het voor de lezer lijkt alsof het niet om een advertentie gaat. Dit is ook de reden dat advertorials beter gelezen worden in vergelijking met gewone advertenties. Het maakt ze effectiever.
AdWords is de advertentieservice van Google die gericht is op het gebruik van zoekwoorden. Met behulp van AdWords kan een organisatie een advertentie maken die geactiveerd wordt wanneer iemand op zoek is naar een specifiek zoekwoord, dat door de organisatie is ingesteld.
Bij deze vorm van marketing betaalt de adverteerder voor de weergave van hun advertentie. Dit gebeurt op basis van het resultaat. Een website die bijvoorbeeld een banner of tekstlink plaats, verdient bij affiliate marketing niet aan het aantal impressies of kliks. Ze ontvangen hierbij een percentage van de omzet die doorverwezen bezoekers hebben gegenereerd.
Een algoritme is een vooraf bepaalde logica om berekeningen uit te voeren die leiden tot een doel. Een algoritme wordt door zoekmachines ingezet om zoekresultaten te rangschikken. Hierbij is een algoritme cruciaal, om de kwaliteit van zoekresultaten na te leven.
Een alt-tag (ook wel alt-attribuut genoemd) voegt een omschrijving toe aan een afbeelding. Deze omschrijving is niet zichtbaar voor bezoekers, omdat deze zich bevindt in de HTML-code. Het toevoegen van een alt-tag aan een afbeelding is belangrijk, omdat zo de inhoud van de afbeelding ‘gelezen’ kan worden door zoekmachines en andere robots.
Analytics is een webapplicatie van Google die de bezoekersaantallen van een website meet en analyseert. In dit programma kunnen uitgebreide statistieken opgevraagd worden die bijvoorbeeld laten zien hoeveel unieke bezoekers een website heeft of het aantal conversies binnen een website.
Een ankertekst is een tekst waaraan een hyperlink gekoppeld is. Op deze tekst kunnen bezoekers klikken, waarna ze worden doorgestuurd. Denk hierbij aan ‘home’, ‘contact’ of ‘producten’.
De attrition rate is een uitdrukking die het aantal afhakende en opzeggende klanten, leden of abonnees weergeeft. Dit wordt uitgedrukt in een percentage.
Een backlink is een link naar een andere site. Het gebruik van backlinks heeft invloed op de positie in de zoekmachines. Hoe meer links naar andere sites, hoe beter een site gevonden wordt.
Een banner is een traditionele vorm van online advertising. Bij deze vorm staat de grafische vormgeving centraal. Door op de banner te klikken, wordt een pagina geopend. Hier is meer informatie te vinden over het afgebeelde onderwerp.
Black hat SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie. Hierbij worden verboden trucs toegepast om de positie in zoekmachines te verbeteren. Deze pagina’s worden aangemaakt met het doel om zoekmachines voor de ‘gek’ te houden.
Een blog is een speciale pagina op een website waar met regelmaat artikelen worden geplaatst. De artikelen bestaan uit tekst in combinatie met foto’s of video’s (vlog).
De bounce rate is het percentage bezoekers dat tijdens een bezoek aan de website slechts één pagina bekeken heeft en daarna de website verlaat. Dit gebeurt zonder dat er actie ondernomen wordt op de pagina. Een hoge bounce rate kan twee dingen betekenen. Bezoekers vinden meteen de informatie die zij zochten en hebben hun doel bereik. Daarnaast kan het betekenen dat de bezoekers niet de juiste content hebben gevonden op de pagina, waarna ze deze verlaten.
Een call to action is een oproep aan de bezoeker om tot actie over te gaan. Denk hierbij aan boodschappen over het aanschaffen van een product, het aanvragen van een brochure of het maken van een afspraak.
De click through rate geeft het percentage weer van mensen die op een advertentie klikken op een website. Met de click through rate kan gekeken worden naar hoe succesvol een campagne is.
Het CMS is een online applicatie die gebruikers in staat stelt om op een eenvoudige manier de inhoud van een website te beheren.
De inhoud van een website wordt content genoemd. Met content worden alle teksten, afbeeldingen, video’s en overige inhoud bedoeld.
Een conversie ontstaat wanneer een bezoeker van een website overgaat naar een aankoop, het aanvragen van informatie of het downloaden van een whitepaper.
Een conversion rate is het percentage bezoekers dat tot een aankoop, aanvraag of download overgaat.
Een cookie is een tekstbestand dat door de browser wordt opgeslagen op de computer van een bezoeker. In dit bestand worden bezochte websites, voorkeuren, instellingen en gegevens opgeslagen. Cookies worden gebruikt om bijvoorbeeld bij te houden wat een bezoeker heeft toegevoegd aan zijn winkelwagen. Ook worden cookies gebruikt om te registreren dat een bezoeker is ingelogd op een website en hierbij de voorkeuren op te slaan.
De cost per action geeft de kosten per actie weer die worden uitgevoerd door een bezoeker op de website. Een actie kan bijvoorbeeld zijn wanneer een bezoeker op een advertentie klikt.
De cost per click geeft de kosten van een klikkende bezoeker weer. De adverteerder betaalt voor elke bezoeker die doorklikt naar zijn website.
De cost per impression geeft de kosten per impressie weer. De adverteerder betaalt voor elke keer dat de advertentie wordt bekeken.
Dit staat voor Cascading Style Sheet. De CSS is een standaard opmaak en vormgeving van een webpagina die zijn opgebouwd uit HTML. Met behulp van een CSS-bestand kan de organisatie bepalen welke kleuren, lettertypes, marges, etc. op de website komen te staan.
Een domeinnaam is het adres van de website. De domeinnaam van Leadgate is in dit geval www.leadgate.eu.
De eindgebruiker van een product is degene waarvoor het product wordt gemaakt en daadwerkelijk in gebruik neemt.
E-mailmarketing is een vorm van online marketing. Hierbij wordt een product of dienst gepromoot via een e-mail. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het versturen van een nieuwsbrief.
Dit is een marketingstrategie die de verbroken verbinding tussen klanten en merken probeert te herstellen. Hierbij wordt de consument aangemoedigd om deel te nemen aan het de ontwikkeling van een merk. Hiermee wordt voorkomen dat consumenten passieve boodschappers worden en nemen, in plaats daarvan, deel aan het merk. Hierdoor ontstaat er een relatie tussen beide.
Flash is een softwareprogramma waarmee grafische afbeeldingen, applicaties, animaties en spellen worden ontworpen voor het gebruik binnen een website.
Een ‘vriendelijke’ URL is een webadres binnen een website die zo geformuleerd is, dat deze volledig te begrijpen is voor de bezoeker. De vriendelijke URL maakt het voor de bezoeker gemakkelijk om de website te onthouden. Een vriendelijke URL draagt ook bij aan een betere vindbaarheid in zoekmachines.
Guerillamarketing is een marketingstrategie waarbij met een laag budget, veel creativiteit en onconventionele middelen aandacht gecreëerd wordt rondom een organisatie, product of dienst.
Geotargeting is het gericht plaatsen van een advertentie die bestemd is voor een bepaalde groep mensen de op een bepaalde locatie wonen. Een adverteerder wil bijvoorbeeld alleen potentiële klanten werven die in zijn eigen regio wonen.
Een heatmap is een grafische weergave van verzamelde gegevens die worden weergegeven als kleuren. Heatmaps worden voornamelijk gebruikt bij het analyseren van webpagina’s. Denk hierbij aan waar bezoekers zich op de pagina bevinden en welke delen het meest bezocht zijn.
HTML staat voor HyperText Markup Language. Hiermee wordt de ‘taal’ beschreven waarin de inhoud van webpagina’s worden gestructureerd. De HTML vormt ook de basis van de grafische opmaak van websites.
Een hyperlink is een verwijzing van de ene webpagina naar een andere webpagina.
Een impressie is een unieke weergave van een banner, tekstlink of tekstadvertentie aan een bezoeker. En advertentie kan meerdere keren getoond worden aan een bezoeker, maar de impressie blijft alsnog op één staan.
Een inbound link is een link van de ene website naar de andere.
Inbound marketing is een vorm van marketing die er vanuit gaat dat potentiële klanten een bedrijf zelf kunnen vinden. Dit zal gaan zonder gebruik te maken van advertenties, tv reclame, telemarketing en direct mail.
Een keyword wordt ook wel een zoekwoord genoemd. Dit zijn woorden die worden gebruikt door bezoekers van zoekmachines.
Keyword research wordt ook wel een zoekwoordonderzoek genoemd. Bij een keyword research wordt er onderzocht op welke woorden potentiële klanten zoeken. Met de uitkomst van de keyword research kunnen webteksten verbeterd worden voor een betere vindbaarheid.
Een landing page is een webpagina waar een bezoeker een website binnenkomt na het klikken op bijvoorbeeld een banner, tekstlink of zoekresultaat. Een voorbeeld van een landing page is een pagina waar een whitepaper wordt aangeboden. De bezoeker moet zich via een formulier inschrijven, waarna zij de whitepaper toegestuurd krijgen.
Lead nurturing is het opvolgen en kwalificeren van leads.
Marketing automation is een software platform die ontworpen is om de marketing efficiënter en effectiever in te regelen. Er worden geautomatiseerd mails verstuurd naar aanleiding van een actie op de website.
Een meta tag is een HTML-code waarmee extra informatie wordt toegevoegd aan een webpagina.
De meta-description geeft een korte beschrijving van de pagina bij het zoekresultaat. Deze tekst komt onder te titel te staan in Google. Door het gebruik van een meta-description valt de website beter op tussen andere zoekresultaten.
Nudging betekent letterlijk ‘duwtje’. Bij nudging worden mensen met subtiele veranderingen geprikkeld om hun onbewuste gedrag aan te passen. Door middel van een ‘duwtje’ worden ze een andere kant op geduwd.
Offline marketing is het overbrengen van de waarde van producten of diensten zonder dat er gebruikt wordt gemaakt van digitale media, zoals internet.
Onder online marketing vallen alle digitale vormen van marketing. Het is een verzamelnaam voor het inzetten van het internet voor promotie van een product, dienst of organisatie.
Met de open rate wordt het percentage weergegeven van ontvangers van een e-mailing die de e-mail daadwerkelijk openen.
Opt-in geeft aan dat de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van een e-mail.
Bij deze actie geeft een eigenaar van een e-mailadres aan dat ze geen nieuwsbrieven meer willen ontvangen.
De page authority is een waarde, een indicator samengesteld door Moz, die bepaald hoe goed een webpagina scoort in de zoekresultaten van Google. Dit betekent dus op welke positie de pagina terechtkomt op basis van ingevoerde trefwoorden.
Een page view is het opvragen en tonen van een webpagina. Tijdens een bezoek bekijkt een consument meestal meerdere pagina’s achter elkaar. Elke keer dat een pagina wordt opgevraagd, kunnen we spreken over een page view.
Onder paid media verstaan we alle betaalde reclame. Een voorbeeld hiervan zijn bannerreclame, zoekmachinemarketing, advertenties op social media en advertenties in kranten/tijdschriften.
Een gekwalificeerde lead is een lead waarbij, op basis van vaste criteria, kan worden aangenomen dat een bovengemiddelde conversie mogelijk.
Bij retargeting worden potentiële klanten uitgenodigd terug te keren naar de website van de adverteerder. Ook krijgt de bezoeker op andere websites banners of tekstlinks te zien van de adverteerder, nadat hij diens website heeft bezocht en verlaten.
Een rich snippet is een extra stuk tekst dat onder de zoekresultaten in Google verschijnt. Ze worden gebruikt om specifieke data te communiceren, zoals een adres, telefoonnummer of een review.
De sales funnel is het proces dat een organisatie heeft opgezet om de verkoop te verhogen. De funnel bevat drie belangrijke fasen: de bovenkant, het midden en de onderkant. De funnel geeft het verloop van het aankoopproces weer.
SEM is de marketing die slaat op alle vormen van adverteren via zoekmachines. Zoekmachines als Google en Bing geven organisaties de mogelijkheid om tegen betaling gesponsorde tekstadvertenties toe te voegen aan de zoekresultaten.
SEO is het verbeteren van de vindbaarheid van een website in de organische zoekresultaten. Dit kan bestaan uit het optimaliseren van webteksten, het vergroten van een aantal externe links en het optimaliseren van de broncode van de website.
De site speed richt zich op de snelheid van het laden van de website. Hoe sneller de website laad, hoe beter.
Een sitelink is een hyperlink naar een subpagina op de website. Sitelinks worden voornamelijk getoond om bezoekers te helpen bij het vinden van de juiste pagina. Sitelinks worden in Google getoond onder het zoekresultaat.
De sitemap is een overzicht van alle webpagina’s binnen een website. Dit is een aanvulling op de reguliere navigatie binnen de website.
Social media marketing is een marketingtechniek waarbij social media wordt ingezet om als doel marketingdoelstellingen te realiseren.
Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal zijn dit e-mailberichten.
De target audience is een afgebakende groep personen of instellingen waar een product/dienst, campagne of organisatie zich op richt.
De tracking code is een JavaScript-fragment dat wordt gekopieerd en geplakt vanuit uw Google Analytics account naar uw website.
De URL is het volledige adres van een webpagina. Deze bestaan uit de domeinnaam en het pad op de server.
Wanneer het gebruik van een website wordt gemeten, zijn organisaties vooral geïnteresseerd in het aantal unieke bezoekers. Unieke bezoekers kunnen verantwoordelijk zijn voor meerdere bezoeken.
Usability richt zich op de gebruiksvriendelijkheid van een website, een formulier of een navigatie
Een vlog is een weblog die bestaat uit een video. Veel vloggers hosten hun vlogs op YouTube.
Een visit is een paginabezoek van een persoon.
Een webinar is een online evenement dat wordt gehost door een organisatie. De webinar wordt uitgezonden naar een groep personen die zich hebben aangemeld. Tijdens een webinar kunnen deelnemers meer uitleg/informatie krijgen over bepaalde onderwerpen.
White hat SEO verwijst naar de optimalisatietechniek die zich richten op de daadwerkelijke bezoekers van de website en daarbij het volledig voldoen aan de regels, richtlijnen en beleidsregels van zoekmachines.
Een whitepaper is een document waarin een mogelijke oplossing wordt beschreven. Binnen de marketing en sales worden whitepapers vooral ingezet als marketinginstrument of salestool.
WordPress is een populair content management systeem. In dit systeem kunnen gebruikers websites bouwen.
Een workflow is een voorgedefinieerd en herhaalbaar werkpatroon binnen een organisatie. Een workflow beschrijft een werkwijze waarin medewerkers in een vaste volgorde handelingen uitvoeren.
Zoekmachineoptimalisatie is het verbeteren van de vindbaarheid van een website in de organische zoekresultaten.
Een 301 redirect wordt uitgegeven wanneer de link permanent is omgeleid naar een andere URL.
Een 404-melding wordt uitgegeven wanneer een webpagina niet gevonden kan worden. De reden hiervan zou kunnen zijn dat de pagina verwijderd is of de pagina verplaatst is.