De manier om growth hacking toe te passen op online marketing

19/12/2017

De manier om growth hacking toe te passen op online marketing

Naarmate meer van onze activiteiten online plaatsvinden wordt het voor marketeers steeds interessanter om klantgedrag inzichtelijk te maken. De rol van de growth hacker kan helpen door kunstmatige intelligentie toe te passen op online marketing en zodoende de focus te leggen op hetgeen het bedrijf het meest kan doen laten groeien.

Wat is een growth hacker?

Growth hacking is de laatste tijd een buzzword. Het is een nieuw soort marketing dat wordt toegepast door growth hackers. Dit is zijn technische marketeers met kennis op het gebied van data-analyses maken en coderen. Een growth hacker is een persoon wiens “true north” groei is, aldus Sean Ellis, marketeer, ondernemer en bedenker van de term growth hacking.

Door wie wordt growth hacking toegepast?

Growth hacking wordt toegepast door AI-specialisten en datawetenschappers. Daar kun je studies voor volgen, bijvoorbeeld een universitaire bachelor artificial intelligence. Maar tegenwoordig kun je ook in korte tijd een cursus volgen, zoals bij trainingsbureau Growth Tribe in Amsterdam.

Belangrijke eigenschappen die een growth hacker moet hebben

  • Een mindset om groei te realiseren.
  • Nieuwsgierig zijn naar het gedrag van de doelgroep.
  • Een brede kennis van marketing hebben en zowel over analytische als creatieve competenties beschikken.

Waarom is growth hacking zo effectief voor digital marketeers?

Growth hacking en digitale marketing zijn nauw met elkaar verbonden. Growth hacking en marketing delen dezelfde fundamentele principes. Beide leggen de nadruk op experimenteren, creativiteit en het verrichten van metingen om zodoende doelen te bereiken.
Toch zijn er ook duidelijke verschillen. Marketingactiviteiten hebben vaak een brede focus en zijn gericht op bepaalde delen van de marketing funnel. Denk daarbij aan bijvoorbeeld het creëren van brand awareness, dat plaatsvindt vooraan in de funnel of het behouden van retention dat plaatsvindt achteraan in de funnel. Growth hacking daarentegen, maakt gebruik van zeer gedefinieerde doelen die enkel en alleen gericht zijn op het behalen van je raadt het al… groei!

De voordelen van digital voor growth hackers

Technologie maakt het voor marketeers gemakkelijker om sneller gebruiksgedrag te begrijpen, ervan te leren en erop te reageren. Dit komt omdat in de digitale wereld vrijwel alles meetbaar te maken is. Waar in de echte wereld het observeren en registeren van gebruikersgedrag een tijdrovende en kostbare klus kan zijn, gaat dit in de digitale wereld relatief gemakkelijk. Met tools als Google Analytics, Optimizely en Clicktale kun je gericht a/b testen uitvoeren om te zien welke content het beste werkt voor je doelgroep.

Toch kan het een niet helemaal zonder het ander. Hoewel digitale marketing een essentieel onderdeel is van growth hacking, is het ook belangrijk om traditionele marketingmethoden te gebruiken om de kloof tussen de fysieke en digitale wereld te overbruggen.

Waarom is growth hacking zo effectief voor digital marketeers?

Met creatieve ideeën kun je een populair merk creëren. Dit wordt ook wel pull marketing genoemd. Pull marketing wordt al geruime tijd toegepast binnen de marketing. Growth hackers maken daar ook graag gebruik van. Wil je meer weten over wat dit type marketing inhoudt, lees dan verder in onze blog over push marketing.

Online marketing is ook een belangrijke tool voor growth hackers. Denk hierbij aan het optimaliseren van je website voor een betere ranking in de zoekmachines, het adverteren in de google zoekresultaten met Adwords of social advertising op social media platformen als Facebook, Twitter en Linkedin.

Als laatste maken growth hackers gebruik van uiterst technische tools en technologieën als marketing automation. Doormiddel van het automatiseren van terugkerende processen, kun je hiermee leads gemakkelijker omzetten naar klanten.

Meer weten?

Meer weten over growth hacking? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.