Tips voor beter converterende landingspagina’s

29/11/2017

Landing pages zijn enorm belangrijk voor het genereren van conversies (leads). Bij Leadgate experimenteren we continu met verschillende type landing pages om te ontdekken welke het beste converteert.

Met marketing automation tools als Act-On of Hubspot is het redelijk eenvoudig om zelf een landing page te maken. Maar wat zijn nu de best practices? Hoe zorg je dat zoveel mogelijk bezoekers die op jouw landingspagina terecht komen ook daadwerkelijk hun contactgegevens achterlaten? Onderstaande tips & tricks helpen je een handje

1. Maak direct duidelijk wat je aanbiedt

Het is funest voor je conversiepercentage wanneer het niet direct duidelijk voor een bezoeker is wat je op de pagina aanbiedt. De eerste plek om dit duidelijk te maken is uiteraard de titel van de pagina. Wanneer je bijvoorbeeld een gratis whitepaper over IoT security aanbiedt probeer dan: “Gratis Whitepaper – IoT Security”. Daarna kan de subtitel meer beschrijvend zijn: “Ontdek hoe je je eigen IT-omgeving optimaal kunt beschermen”.

Houd daarna de body van de pagina zo kort mogelijk, maar vertel wel duidelijk waarom het waardevol is voor de bezoeker om de whitepaper te downloaden. Werk hierbij met bullets waar je bijvoorbeeld de inhoudsopgave toont.

2. Stem landing page en advertentie goed met elkaar af

Het lijkt zo logisch, maar blijkt in de praktijk vaak lastig te zijn: het goed afstemmen van een advertentie met de landing page. Wanneer de ‘belofte’ in de advertentie niet overeenkomt met de tekst en asset (de content die je ter download aanbiedt) op de landing page zal een bezoeker nooit de actie uitvoeren die je graag zou willen en gooi je als het ware geld weg.

In de meeste (grote) bedrijven worden de twee facetten door verschillende medewerkers/afdelingen gemaakt. De één maakt de landing page met vaak de marketing automation eromheen en de ander maakt hierna de advertentie. Beide hebben een ‘visie’ op de beste en meest wervende tekst en voeren dit vaak op hun eigen onderdeel door. Dit is echter niet het moment om eigenwijs te zijn! Stem de tekst met elkaar af. Maak er desnoods een wedstrijdje van met een A/B-test.

Dit geldt ook voor het gebruik van kleuren in een advertentie en de kleuren op de pagina. Gebruik je bijvoorbeeld zwart en paars op de pagina, gebruik dit dan ook in de advertentie. Blijf consistent, zodat de bezoeker dingen herkent.

3. Wat wil je allemaal weten?

Eindeloze formulieren waar bedrijven bijna alles van je willen weten. Waarom? Vraag alleen de informatie die je ook echt nodig hebt om een lead goed op te volgen. Dit hangt af van in welk stadium van de buyer journey de bezoeker zit. Is de asset die wordt aangeboden van oriënterende aard of gaat het al dieper in op de materie?

Een kort formulier werkt niet per definitie beter dan een formulier met veel velden. Het hangt sterk af van de asset die er tegenover staat. In onderstaande grafiek van Hubspot zie je dat een formulier met 5 velden bijvoorbeeld beter werkt dan een formulier met 4 velden.

grafiek_blog_sergio

4. Weg met de menubalk!

Op een landing page wil je dat de bezoeker een bepaalde actie uitvoert. Het hebben van een menustructuur op de pagina leidt daarbij alleen maar af van die actie. De bezoeker kan worden afgeleid en wegklikken naar een andere pagina. Dat deze bezoeker de gewenste actie dan nog zal uitvoeren is erg onwaarschijnlijk.

In onderstaand voorbeeld van Leadgate is de menubalk weggehaald. Alleen het logo is nog klikbaar.

landingpage_blog_sergio

5. Gebruik niet de standaard submit button

Te vaak zie je nog formulieren waar altijd ‘verzenden’ bij staat. Dit kan eigenlijk niet meer; sterker nog het maakt de bezoeker zelfs aan het twijfelen omdat je eigenlijk vraagt om de contactgegevens te verzenden. Gebruik in plaats hiervan een meer aansprekende tekst die bij het formulier past:

  • Download
  • Download whitepaper
  • Ontvang nu je whitepaper
  • Inschrijven
  • Reserveer je plek
  • Direct aanvragen

Experimenteer met deze tips & tricks om je eigen landing page steeds beter te maken. Zorg er hierbij voor dat je de Analytics cijfers vóór en na optimalisatie bijhoudt. Op deze manier kun je zien of de aanpassingen ook daadwerkelijk het effect hebben dat je wilt of dat het juist de verkeerde kant op gaat. Pas daarnaast niet direct je complete landing page aan. Doe dit onderdeel voor onderdeel, dan zie je pas wat goed werkt.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het maken van een (beter converterende) landingspagina? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.