Hoe richt je Facebook Advertising het beste in?

28/11/2017

Google Ads vs LinkedIn Ads

In Nederland zijn er ongeveer 9.5 miljoen Facebook-accounts. Ondanks de tendens dat iedereen Facebook moe begint te worden maakt meer dan 50% nog altijd dagelijks gebruik van de app of website.

De scheidingslijn tussen zakelijk en privé wordt online steeds kleiner. Toch is het voor B2B-organisaties lastiger om succesvol te adverteren op Facebook dan voor B2C.

Facebook Advertising voor B2B

Voor B2C kun je op basis van persoonlijke interesses en eigenschappen eenvoudig een doelgroep creëren. Als B2B-organisatie ben je echter redelijk beperkt, omdat de persoonlijke interesses weinig toevoegen. Ook zijn in Nederland de gegevens omtrent opleiding en werk binnen Facebook redelijk beperkt. Relatief weinig mensen geven aan waar ze werken en welk opleidingsniveau ze hebben.

Toch biedt Facebook ook voor B2B kansen. Met name voor remarketing en het werven van personeel is Facebook adverteren interessant. Wil je hier als organisatie mee beginnen dan kun je uiteraard contact met ons opnemen.

Hieronder een aantal praktische tips om je op weg te helpen:

Een account aanmaken

Een account aanmaken klinkt logisch en eenvoudig. Toch is het belangrijk om hier professioneel mee om te gaan. Veel organisaties hebben meerdere accounts rondslingeren die gekoppeld zijn aan verschillende mailadressen, waardoor je snel het overzicht verliest. De reden hiervoor is dat iemand ooit een bedrijfspagina heeft aangemaakt en deze heeft gekoppeld aan zijn/haar persoonlijke account. Als deze persoon vervolgens vertrekt of de werkzaamheden wilt uitbesteden aan een collega, of specialist zoals Leadgate, heb je een probleem. Je wilt immers niet je persoonlijke Facebook-account delen met een ander.

De beste manier om hiermee om te gaan:

1. Maak voor je bedrijf een ‘fake persona’ aan met een mailadres van je organisatie;
2. Maak deze ‘fake persona’ beheerder van de zakelijke Facebook-pagina;
3. Deel dit account met je marketingteam of externe partner.

Facebook-pixel plaatsen

Een Facebook-pixel is een code die op de website geplaatst kan worden om meer te weten te komen over je doelgroep. Hierdoor kan de doelgroep gemeten, geoptimaliseerd en ontwikkeld worden voor je Facebook-advertentie.

De database voor remarketing begint pas te vullen als de pixel is geplaatst. Om deze reden raden wij aan om direct je Facebook-pixel te plaatsen op je website. Op Facebook zelf kun je meer informatie vinden over het plaatsen van een pixel. Bij Leadgate werken we altijd met Google Tag Manager om pixels te plaatsen. Kom je hier niet uit kun je ons uiteraard om advies vragen.

Belangrijk om rekening mee te houden

  • Om een bedrijfspagina te maken en deze te gebruiken om mee te adverteren heb je een persoonsaccount nodig. (Zie persona, zoals eerder beschreven)
  • Met een bedrijfspagina alleen kun je niet adverteren. Dit gaat middels een persoonsaccount die aan de pagina is gekoppeld.
  • Je persoonsaccount moet gekoppeld worden aan een betaalmethode. (Ook om deze reden kun je beter een ‘fake persona’ gebruiken).
  • Als dit allemaal gelukt is kun je andere mensen rechten geven om binnen het account een advertentie op te zetten en te beheren. Zo blijft je account in eigen beheer maar kun je adverteren op Facebook wel uitbesteden.

De volgende stappen zijn het opzetten van de advertenties, het aanmaken van doelgroepen en het optimaliseren van de campagnes. Maar first things first! Zet alles goed op, zodat je problemen in de toekomst voorkomt.

Succes!

Meer weten?

Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.