Meer conversie met Conversion Rate Optimization (CRO)

26/07/2022

De manier om growth hacking toe te passen op online marketing

Tegenwoordig zijn de meeste marketingteams zo samengesteld om zoveel mogelijk verkeer naar de website te sturen. Dat verkeer moet dan converteren naar leads en vervolgens is het de taak van het salesteam om hier orders en opdrachten uit te halen. Zodra dit proces resultaten begint op te leveren, willen veel marketeers nog meer verkeer naar de website genereren, wat hopelijk nog meer succes op zal leveren. Dit is een oversimplificatie van de standaard marketingbenadering van veel B2B-organisaties. Er zijn weinig marketingteams die zich focussen op het ‘meer halen’ uit het bestaande websiteverkeer. Hier speelt conversion rate optimization (CRO) op in.

In dit blogbericht leer je over hoe je met behulp van conversion rate optimization meer resultaten behaalt, zonder dat daar meer websitebezoekers voor nodig zijn.

Wat is Conversion Rate Optimization (CRO)?

Veel websites zijn ontworpen met als doel om van bezoekers klanten te maken. Hiervoor heb je conversies nodig: het punt waarop de bezoeker bereid is zijn contactgegevens achter te laten. Het optimaliseren van dit proces wordt conversion rate optimization, oftewel conversie-optimalisatie, genoemd.

CRO is een enorme, vaak nog onbenutte, kans voor marketingteams om meer conversies te verkrijgen uit het bestaande websiteverkeer.

Wanneer zet je Conversion Rate Optimization in?

Zodra je een constante stroom van websitebezoekers hebt en er regelmatig conversies plaatsvinden, ben je klaar om te starten met conversion rate optimization.

De meeste bedrijven hebben een eindige vraag naar producten en diensten, daarom is het absoluut noodzakelijk om optimaal gebruik te maken van je bestaande websiteverkeer. Het zou natuurlijk zonde zijn als je een bezoeker niet weet om te zetten in een conversie, waarna deze naar een concurrent gaat en daar wel converteert.

Om je te helpen de impact van conversion rate optimization te begrijpen is hier een voorbeeld:

Als je website 5.000 unieke bezoekers per maand heeft en je er 50 weet om te zetten in conversies, heb je een conversiepercentage van 1%. Wat als je niet 50, maar 100 conversies per maand wilt hebben?

Je kunt proberen om het bezoekersaantal te verdubbelen en hopen dat de kwaliteit van de bezoekers minimaal gelijk blijft, of je kunt meer conversies behalen door het conversiepercentage te optimaliseren. Wanneer je het conversiepercentage kunt laten stijgen van 1% naar 2%, verdubbel je het aantal leads, zonder de effort en kosten van het verdubbelen van je bezoekersaantal.

Klaar om de eerste stappen binnen conversion rate optimization te zetten? Hieronder volgen een drietal tips die je kunt gebruiken bij het starten met CRO.

Checklist: Online marketingmogelijkheden voor IT-organisaties

Hoe maak je van jouw marketingactiviteiten een doorslaand succes?

1. A/B-test je landingspagina’s

Landingspagina’s zijn een belangrijk onderdeel van de toolkit van de moderne marketeer. De landingspagina, oftewel de bestemmingspagina, is de pagina waar de bezoeker landt op de website. Dit hoeft niet per se de homepagina te zijn. Sterker nog, liever wil je dat dit een diepere pagina is die de bezoeker direct de mogelijkheid geeft te converteren tot lead. Aangezien deze pagina’s veelal gebruikt worden in combinatie met mailings en betaalde advertenties, zijn ze erg belangrijk en waardevol. Daarom is het zeker waard deze te A/B-testen en optimaliseren.

Wat moet je dan A/B-testen? Denk hierbij aan de layout van de pagina, het gebruik van verschillende CTA-buttons en de locatie hiervan, het gebruik van diverse afbeeldingen en de content die aangeboden wordt in ruil voor de contactgegevens.

2. Maak gebruik van text-based call to actions

Hoewel het goed is om CTA-buttons te gebruiken op je landingspagina’s, zul je zien dat deze soms niet leiden tot het gewenste gedrag bij je websitebezoekers. Een verklaring hiervoor is ‘bannerblindheid’. Dit is een fenomeen wat ervoor heeft gezorgd dat bezoekers “blind” zijn voor bannerachtige informatie op websites. Dit geldt extra sterk voor informatiepagina’s als blogs.

Hiervoor is de tekstgebaseerde call to action een potentiële oplossing. Uit verschillende onderzoeken en A/B-tests is naar voren gekomen dat deze manier van een CTA aanbieden tot wel 90% hogere conversie kan leiden. Dat maakt het dus zeker waard om eens te proberen.

3. Voeg pop-up call to actions toe

Een andere test die het overwegen zeker waard is, is het gebruik van pop-up CTA’s op je landingspagina’s. Een pop-up CTA komt tevoorschijn voor de pagina wanneer de bezoeker een bepaalde tijd op de pagina actief is of wanneer de bezoeker een bepaald deel van de pagina bereikt. Deze pop-up CTA’s trekken de aandacht en zorgen over het algemeen voor een significante conversiestijging op de landingspagina, zeker wanneer de aangeboden CTA goed aansluit bij de desbetreffende landingspagina.

Meer weten?

Wil je ook starten met conversion rate optimization en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.