Robots, Machine Learning, Virtual Reality en Artificial Intelligence (AI). Het zijn allemaal termen van deze tijd. Dingen waar de grote techbedrijven (veel) geld en energie in stoppen om te ontwikkelen. Veel mensen willen het nog niet geloven, maar we zijn toch echt aangekomen in het tijdperk van de robot. Mondjesmaat doet de robotstofzuiger elke dag een rondje door de woonkamer en als het aan Tesla ligt, kunnen we over een paar jaar rustig ons ontbijtje eten terwijl we achter het stuur zitten. Deze ‘robots’ verschillen in de praktijk niet veel van een Google of Facebook. Zo gebruikte Google’s RankBrain Machine Learning om te bepalen waar je exact naar zoekt en Facebook gebruikt AI voor chatbots in de Messenger applicatie.
Hoe kunnen bedrijven deze ontwikkelingen als extra instrument gebruiken in de online marketing activiteiten? Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat dit alleen voor de grote bedrijven, die in grote hoeveelheden datapatronen kunnen ontdekken, is weggelegd. Door het inzetten van Machine Learning en Artificial Intelligence kunnen deze bedrijven bepaalde gebeurtenissen ‘aan zien komen’. Maar AI hoeft niet gelijk de supercomputer te zijn die alles uitrekent. Begin bij het begin!
Eerst zullen er gegevens moeten worden verzameld van websitebezoekers. Het AI-systeem zal deze data categoriseren en prioriteren. Hierna worden er verbanden gelegd tussen de verzamelde data (bv. als iemand product A koopt, koopt hij of zij in 90% van de gevallen product B 3 maanden later).
Wanneer deze data gekoppeld is, krijgt men als het ware een waardevolle set aan buyer persona’s. Met deze persona’s kun je op grote schaal account based marketing (ABM) toepassen je weet welke eigenschappen een contact in je database heeft.
Zoals ik al eerder zei moet er bij dit onderwerp niet te groots worden gedacht. Veel bedrijven moeten nog starten met het toepassen van AI binnen de online marketing. Begin daarom bij aspecten van AI die ‘makkelijk’ toe te passen zijn.
1) Adaptive Sending
Er zijn een aantal E-mail marketing tools die beginnen te werken met adaptive sending. Dit is een feature die bepaalt wat de beste tijd is om een mail te versturen naar één specifiek persoon. Wanneer bijvoorbeeld persoon X altijd om 15.00 uur je nieuwsbrief leest en persoon Y om 09.00 uur, zal de tool de verzending per persoon aanpassen.
2) Progressive profilingArtifi
Het ideale is om elk profiel in je database zo compleet mogelijk te hebben. Helaas is dit vaak niet het geval. Met progressive profiling kan dit sterk worden verbeterd. Je plaatst een iframe met formulier op je website en de marketing automation tool kijkt vliegensvlug naar de beschikbare gegevens van de websitebezoeker. Wanneer de naam en het emailadres van de bezoeker al in het systeem zijn, zal er via het formulier automatisch om bijvoorbeeld de bedrijfsnaam en functie worden gevraagd. Zo bouw je beetje bij beetje een volledig profiel.
3) Inzetten van (halve) chatbots
Het hebben van een live-chatfunctie op je website is bijna essentieel geworden. De ontwikkeling van deze functies nemen daarom ook een vlucht. Iedereen kent wel de chat die omhoog komt met: “Kan ik u ergens mee helpen?”. Maar dit is ook veel uitgebreider in te stellen. Wanneer iemand je website bezoekt op een productpagina kan je direct een vraag stellen gerelateerd aan het product. Daarnaast kan je de bezoeker ook makkelijk en snel van extra informatie voorzien door (automatisch) een productsheet aan te bieden ter download.
4) Programmatic buying
Met programmatic buying krijg je de mogelijkheid om te bieden op een bepaalde advertentieruimte. Wanneer je de bieding gewonnen hebt kun je één advertentie tonen aan één specifiek persoon. Het interessante aan deze manier van online adverteren is dat het gedreven wordt door algoritmes die het surfgedrag van een consument analyseert aan de hand van onder andere cookies. Zo kun je zeer specifiek targeten op consumenten die interessant zijn voor je bedrijf. Een bekend voorbeeld van een programmatic buying oplossing is Google’s DoubleClick.
5) Verzenden via het beste kanaa
De Marketing Automation tool waar wij binnen Leadgate Europe mee werken, Act-On, heeft aangekondigd om via Machine Learning te berekenen wat het beste platform (e-mail, web, social) is om je bericht te publiceren naar een individueel persoon. Wanneer iemand vaak een e-mail opent zal deze persoon het bericht via de mail ontvangen. Een ander zou ditzelfde bericht kunnen ontvangen via social media.
Zoals je kunt lezen zijn er al een aantal ‘laagdrempelige’ AI activiteiten waarmee je kunt beginnen. Het inzetten van AI binnen je bedrijf zorgt ervoor dat je Account Based Marketing op een nog betere manier toe kunt passen.