Het genereren van leads is lastig. Als online marketeers vragen we prospects vaak om ons te voorzien van hun persoonsgegevens in ruil voor wat onduidelijke voordelen. In andere gevallen beloven we direct contact met ze op te nemen als de contactgegevens achtergelaten worden, wat voor veel mensen een drempel kan zijn. Waarom zou je als bezoeker zo eenvoudig je persoonsgegevens prijsgeven?
De eerder genoemde standaardmethoden komen zeer vaak voor, maar hoe vaak weten ze ervoor te zorgen dat iemand zijn gegevens achterlaat? Veel online marketeers laten hier een grote kans liggen; zeker in B2B-segmenten waarbij het leveren van ingewikkelde en dure oplossingen de boventoon voert.
Het is geen verrassing dat het genereren van leads een echte uitdaging is. De slimste manier om iemand over te halen om zijn persoonsgegevens achter te laten is door gebruik te maken van zogenaamde Lead Magnets. Hierbij geef je iets waardevols terug, zoals bijvoorbeeld een ebook of korting, wanneer je een bezoeker om zijn of haar persoonsgegevens vraagt. Wat zijn nu de ware Lead Magnets voor websites?
Er zijn verschillende soorten Lead Magnets. Zo kun je informatie, entertainment of ‘koopjes’ aanbieden. Over het algemeen werkt het het beste wanneer je een eigen custom Lead Magnet kunt aanbieden, met voordelen die alleen jouw bedrijf kan bieden. Dit type Lead Magnets scoren het best:
1 – Content als “aas”
Dit is de meest basic Lead Magnet, maar ook een van de meest effectieve wanneer je content goed aansluit bij wat de bezoeker op de website ziet en wilt weten. Met het gebruiken van content als “aas” wordt er bedoeld dat je informatie aanbiedt waar de bezoeker direct profijt van kan hebben. Denk hierbij aan how-to-guides, whitepapers, case studies, checklists, video-guides en infographics. De bezoeker ontvangt deze content na het achterlaten van zijn persoonsgegevens automatisch per mail.
2 – Quizzen
Daag je bezoekers uit door een korte quiz te doen over een specifiek onderwerp en verstuur ze de resultaten per mail. Dit is een beproefde en leuke manier om leads te scoren. Hetzelfde kan gedaan worden in de vorm van een enquête, waarbij de bezoeker gratis de resultaten van het onderzoek opgestuurd krijgt.
3 – Widgets
Widgets zijn tools die geïntegreerd zijn in de website of op een landingspagina. Het biedt bezoekers een uniek stukje informatie, doordat het afhankelijk is van wat de bezoeker als input aanbiedt.
In het B2B-segment bieden widgets vaak een dienst, een rapport of belangrijke informatie waar anders lastig aan te komen is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een websitescan, waarbij een website via de widget geanalyseerd en beoordeeld wordt op veiligheid. De bezoeker krijgt een stukje van de resultaten te zien, maar wanneer deze de gehele uitslag en aanbevelingen wilt inzien, kunnen contactgegevens achtergelaten worden en ontvangt de bezoeker de resultaten in zijn of haar mailbox.
4 – Live demo’s
Live demo’s werken goed bij producten en diensten die vrij complex zijn. Het aangaan van een vraag-en-antwoord-sessie met een prospect, waarbij deze meer kennis over je oplossing kan krijgen, is zeer waardevol. Daarnaast krijgt de bezoeker de kans direct (en gratis) aan de slag te gaan met de oplossing om te zien in hoeverre het zijn of haar probleem oplost.
5 – Webinars
Een manier om in 1 keer meerdere mensen een live demo van je oplossing te geven is door een webinar te organiseren. Daarnaast kun je uiteraard ook een webinar organiseren om jouw kennis over een bepaald onderwerp uit te lichten.
Webinars zorgen voor veel leads van hoge kwaliteit wanneer je een actueel probleem of thema bespreekt. Dit effect kun je versterken door een bekende expert uit te nodigen voor je webinar die zijn kennis over het onderwerp deelt.
6 – Gratis trials
Gratis trails zorgen ervoor dat het product of de dienst zichzelf verkoopt. Prospects kunnen gratis de voordelen van het product ervaren en zullen daardoor sneller en makkelijker begrijpen waarom ze het nodig hebben. Wanneer je een verfijnd of ingewikkeld product verkoopt, laat je prospect er dan een maand lang gratis gebruik van maken. Des te langer de prospect gebruik kan maken van je product of dienst, des te groter de kans wordt dat deze converteert tot sale.
Lead Magnets zijn vaak eenvoudig te delen via verschillende kanalen. Denk hierbij aan Google AdWords, LinkedIn en Facebook. Hiermee ben je direct in staat jouw prospect iets waardevols te bieden voor hun tijd en aandacht, wat positief is voor het merkimago van je bedrijf en website.
Lead Magnets zullen ervoor zorgen dat de conversie op je website in no-time stijgt en dat je leads van hoge kwaliteit af kunt dragen waar het salesteam, in veel gevallen, direct mee aan de slag kan. Start dus meteen met het gebruiken van Lead Magnets en test welk type Lead Magnet het beste past bij jouw website, product of dienst.