Content marketing lijkt veel op het managen van een restaurant. Het maakt niet echt uit hoe goed en lekker het eten is, wanneer het restaurant een zootje is, zal het overgrote deel van de mensen niet geïnteresseerd zijn om er te eten. Als je erover nadenkt, geldt hetzelfde voor content marketing. Hier is data het eten en het verhaal eromheen het restaurant. Wanneer je het op deze manier bekijkt, zie je dat het een niets waard is zonder het ander.
Onafhankelijk van het feit dat data een steeds grotere rol speelt in marketing, wanneer het om het afstemmen van content op de juiste doelgroep gaat, is het gebruik van data waardeloos zonder een frisse en creatieve aanpak, stijl en interessante verhaalvertelling.
Dus, waarom is data nietszeggend zonder verhaal?
Data is fundamenteel voor goede content marketing, maar dat niet alleen: het is fundamenteel voor een goede marketingstrategie. Het is wat goede marketeers onderscheidt van gemaakte sales-marketeers die op basis van geluk hun producten, diensten of oplossingen proberen te vermarkten. Data geeft ons de inzichten om precies datgene te communiceren wat in lijn ligt met de verlangens en pijnpunten van de prospects.
Zoals gezegd is data fundamenteel voor iedere marketingstrategie. Het helpt je alleen niet tot succes wanneer je niet in staat bent er goed gebruik van te maken. Iedereen die zich blindstaart op de cijfers in de hoop alle benodigdheden te kunnen vinden om de perfecte strategie op te stellen, zal falen.
Wanneer het gaat om data laten de meeste online bedrijven zich volledig meeslepen. Ze denken dat het antwoord op elke vraag te vinden is door te kijken naar verschillende statistieken en sheets.
Het gebruik van getallen om te begrijpen hoe je publiek denkt en wat ze nodig hebben, om er vervolgens voor te zorgen dat jij doelen kunt bereiken heeft zijn beperkingen. Het maakt niet uit hoe goed je jouw doelgroep kent, je moet nog steeds in staat zijn om iets te produceren dat jouw prospects zal prikkelen om tot conversie over te gaan.
Wat heb je aan getallen wanneer je niet weet hoe je ze moet gebruiken om de juiste emotie bij je doelgroep los te maken? Getallen alleen zorgen niet voor de juiste stimulans bij mensen; verhalen doen dat wel. Gebruik de getallen in een verhaal en je zult zien dat dit een positieve reactie teweegbrengt bij je doelgroep.
Het is wetenschappelijk bewezen dat emotioneel boeiende verhalen die ondersteund worden door getallen een veel grotere impact maken dan rationele, datagedreven berichten. Dit komt doordat er tijdens het opnemen van een verhaal veel meer gebieden in de hersenen geactiveerd worden dan bij het opnemen van getallen.
Hoewel data goed gebruikt kan worden voor het nemen van betere beslissingen, moet het niet de controle krijgen over de te nemen beslissing. Getallen zijn niets meer dan richtlijnen die je helpen een bepaald doel te bereiken.
Content marketing gaat niet alleen maar over het leveren van op-maat-gemaakte berichten aan de juiste doelgroep, maar het gaat ook over het overbrengen van een bepaalde expertise en het warm maken van een prospect voor een merk of een bepaalde oplossing / dienst.
Wanneer het je lukt om lezers een bepaalde emotie over je product of merk te laten ontwikkelen dan heb je daar op de lange termijn veel profijt van.
Dit is precies waar veel traditionele marketeers de fout ingaan: ze gaan direct voor de harde sale in plaats van dat ze een connectie proberen te realiseren tussen de prospect en het merk. Ze besteden geen tijd aan het verleiden van hun leads om ze vervolgens in de buyers cycle te “lokken”.
Hoewel data je in staat stelt om je potentiële klanten beter te begrijpen, wat ervoor zou moeten zorgen dat je jouw marketingbeslissingen naar het volgende niveau kunt brengen, helpt het je uiteindelijk niet om leads om te zetten in betalende klanten. Dit kan alleen door creatief te werk te gaan.
Data is er om je te voorzien van duidelijkheid en context over hoe je jouw doelgroep kunt bereiken, maar dat alleen is niet krachtig genoeg. Je zult zelf intelligente en slimme messaging moeten verzinnen om de opgedane kennis uit de data volledig te kunnen benutten. Daarom is de verpakking van de boodschap minstens net zo belangrijk als de boodschap zelf.
In de wereld van content marketing regeert creativiteit. Als je erachter kunt komen hoe je bestaande verhalen kunt aanpassen en ze op een frisse manier een nieuwe plaats kunt geven binnen jouw niche, dan vind je gemakkelijk de benodigde data om je verhaal te ondersteunen.
Data moet niet je sterspeler zijn. Het is een geweldige sidekick, maar nooit een goede leider. Het hart van je content marketing is niet je data, maar je verhaal. Data is een zeer goede aanvulling op je content marketing, maar werkt alleen wanneer dit aan de hand van duidelijke doelstellingen wordt toegepast.
Je gegevens kunnen je veel leren over je doelgroep, maar ze kunnen je nooit leren over wat je precies moet schrijven en hoe je ervoor zorgt dat de lezer een band krijgt met jouw merk. Dat kan alleen door creatief met de opgedane kennis om te gaan.