Hoe met je organisatie om te gaan met de veranderingen in de privacywetgeving? Voor consumenten waren er al beperkingen in het gebruik van hun persoonsgegevens (“bel-me-niet register”) met hoge boetes voor ongevraagde communicatie. Maar hoe zit dit nu bij bedrijven?
Tot op heden kon iedereen redelijk makkelijk losgaan op bedrijfsgegevens en de beslissers ‘targeten’. Met de nieuwe wetgeving rondom het verwerken van persoonsgegevens zal het leven van ‘de oude sales’ nooit meer hetzelfde zijn.
Vanaf 2018 worden bedrijfsgegevens als een e-mailadres of telefoonnummer, en al helemaal die van de medewerkers in een organisatie, ook als persoonsinformatie beschouwd. Volgens de regels van de wet moet iemand dan vooraf toestemming geven om per telefoon of per e-mail benaderd te worden. Voor je nieuwsbrief, ‘persoonlijke’ nurture-mails of interessante content rondom uw bedrijf is zelfs een aparte inschrijving nodig.
Ten tijde van de invoering van deze wet in 2018 zal er nog worden gedoogd, maar ga daar niet op wachten. Je kunt natuurlijk nu al de warme banden aanhalen met je contacten en daarmee zorgen dat zij met je willen communiceren. Hierdoor wek je interesse en vertrouwen, zodat kopers hun persoonlijke informatie aan jou openstellen.
Veel organisaties hebben niet door dat deze omwenteling eigenlijk nu al plaatsvindt. Het salesteam kan moeilijker afspraken krijgen of kopers duiken weg achter hun voordeur. Waar het echt om gaat is dat mensen geen ‘product push in their face’ meer willen, maar op zoek gaan naar relevante informatie tijdens hun buyer journey. Moet je dan wachten tot de koper langs je online winkel komt? Nee, natuurlijk niet. Je kunt nu al communiceren over je expertise, branche-ervaringen of mooie projecten, waardoor je in het passieve geheugen van de koper blijft kleven. Als die koper dan aan de buyer journey begint, is een bezoek aan uw ‘winkel’ niet meer dan logisch. Daarmee lijkt de klantvraag als vanzelf te ontstaan en is je Demand Creation een feit.
Doordat veel B2B-koopprocessen zich online afspelen is het relatief eenvoudig om in het geheugen van de koper te komen. Met de online presentatie van je organisatie is het dan wel belangrijk om een consistent beeld te schetsen van wat je doet, waar je voor staat en welke problemen je helpt op te lossen. ‘Je website verbeteren met SEO en SEA’ roepen veel mensen, maar naast het feit dat de website continu moet worden geoptimaliseerd, is dat niet het enige. Het begint al bij je strategie en een integrale marketingaanpak met content, web, e-mail en social media.
Pas dan zul je op waarde worden geschat en kun je trends ontdekken waar uw bezoeker interesse in heeft. Sterker nog, daarmee heeft niet big data de toekomst, maar small data; elke bezoeker heeft zijn eigen, kleine, persoonlijke profiel waarmee ze bepalen welke informatie ze willen en van wie. Als je daar toegang tot krijgt, verandert je salesteam in een persoonlijke shopping-assistent.
Als organisatie heb je nu de keuze. Je blijft doen wat je altijd al deed en ‘roeptoeteren’ wat je zo goed doet óf je kunt relevante informatie aanbieden aan de klanten die het meest bij jouw organisatie passen. Zij zullen je vinden en graag zaken met je doen. Ben je gelijk de privacywetgeving voor en sterk bezig om in de ‘vriendenkring’ van je potentiële klanten te komen.