Google onthulde eerder dit jaar een nieuw datavisualisatieprogramma met de naam Google Data Studio 360. Dit nieuwe rapportage- en datavisualisatieprogramma maakt sinds kort officieel onderdeel uit van de Google Analytics 360 Suite. Met Google Data Studio heb je toegang tot al je online marketingdata, die je vervolgens eenvoudig aan een gemakkelijk te begrijpen online rapport toe kunt voegen. Deze rapporten zijn vervolgens helemaal naar eigen wens aan te passen.
Een belangrijk onderdeel van Google Data Studio is dat alle online marketing data toegankelijk moet zijn voor iedereen binnen een organisatie. Met meerdere dataconnectoren kunnen verschillende dashboard-typen worden gemaakt met verschillende soorten data. De dashboards kunnen eenvoudig met iedereen gedeeld worden die deze data nodig heeft.
Bij het maken van de dashboards en de rapporten is het mogelijk verschillende typen data te mixen en combineren. Een van de mogelijkheden is om bijvoorbeeld Google AdWords- en Google Analytics-data te combineren in één overzichtelijk rapport.
Naast Google Analytics en Google AdWords biedt Google Data Studio nog veel meer koppelingen. Zo haal je ook eenvoudig data uit YouTube, Google BigQuery, Google Sheets en Attribution 360. Deze feature is recentelijk uitgebreid met Google Cloud SQL- en MySQL-connectoren.
Google Data Studio stimuleert samenwerking aan de rapporten binnen een organisatie door een functie te hebben ingebouwd die het mogelijk maakt om tegelijkertijd aan dezelfde datasets te werken. Hiervoor gebruikt Google dezelfde structuur die zij ook gebruiken in Google Docs. Het voordeel is dat je hiermee eenvoudig meerdere datasets door verschillende teams kunt laten beheren.
Er is een hele nieuwe set van mogelijkheden, naast de gebruikelijke vormgeving van grafieken en diagrammen, toegevoegd om te ondersteunen bij het communiceren van progressie omtrent verschillende online marketing KPI’s.
Daarnaast zijn er in Google Data Studio geavanceerde functies toegevoegd. Een goed voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om heatmaps te creeëren. Het wordt hierdoor makkelijker om uitschieters binnen de data te identificeren. Weer andere functies zorgen ervoor dat de dashboards en rapporten compleet naar eigen idee zijn in te richten. Denk hierbij aan tools die het mogelijk maken de rapporten in de huisstijl van het eigen bedrijf of merk weer te geven. Deze tools maken het ook mogelijk om de rapporten een interactief karakter te geven op basis van resultaten en daarbijbehorende kleuren.
In eerste instantie was Google Data Studio alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Bij het uitrollen van de gratis versie in de VS kondigde Google aan dat het programma later dit jaar in andere gebieden zou worden geintroduceerd. Inmiddels is Google Data Studio bèta beschikbaar in Nederland.
Bij Leadgate wordt Google Data Studio gebruikt als prestatievisualisatietool richting haar klanten. Iedere klant heeft de beschikking over een eigen custom rapport waarop zij 24/7 kunnen zien hoe de online prestaties ervoor staan.