Google AdWords wijzigt de advertentiepresentatie in Google Search
Jordi Lingen
25 februari, 2016
Google AdWords advertenties aan de rechterzijde verdwenen in Google? Google is in februari 2016 begonnen met het aanpassen van de advertentieweergaven van Google AdWords in Google Zoeken. Vanaf deze maand is Google begonnen met het verwijderen van de tekst advertenties aan de rechterkant in de zoekmachine van Google. In plaats van de advertenties aan de rechterzijde te tonen, is er gekozen voor een nieuwe lay-out waarbij advertenties 1 t/m 4 direct onder de zoekopdracht in Google worden getoond.
De andere betaalde tekstadvertenties worden getoond aan de onderzijde van de zoekopdrachtpagina in Google. Deze advertenties staan onder de organische zoekresultaten. Google heeft gekozen voor een nieuwe weg en gaat voortaan alleen nog maar de Google Shopping advertenties presenteren aan de rechterzijde. Dat ziet er zo uit:
Oude situatie
Nieuwe situatie
Impact en gevolgen advertentie-update AdWords?
Deze nieuwe wijziging van Google lijkt in eerste instantie alleen invloed te hebben op de Google-zoekresultaten wanneer er gezocht wordt op een desktop. Hierdoor kan het aantal websitebezoekers dat gebruik maakt van een desktop worden beïnvloed. Vooral AdWords advertenties met een lage advertentiepositie ( positie 5 of lager), kunnen een negatieve trend ervaren in het aantal vertoningen en klikken naar de website.
Het resultaat uit populaire zoekwoorden en zoektermen met hoge zoekvolumes gaan het meest last krijgen van deze nieuwe wijziging van Google. Zoekwoorden gericht op de lange termijn en niche-zoektermen zijn er vaak iets beter tegen beschermd.
Resultaatverwachtingen in zoekmachine optimalisatie en betaald adverteren
In de wereld van betaald adverteren en zoekmachine optimalisatie wordt er verschillend gereageerd op deze nieuwe update van Google in Google AdWords. Het biedt nieuwe mogelijkheden, maar er moet wellicht iets anders gekeken worden naar het resultaat. Want op deze nieuwe wijze van adverteren door Google gaat het aantal vertoningen teruglopen, maar aan de andere kant gaat de CTR omhoog en wordt de concurrentieweergave op basis van de tekstadvertenties, voor een zoeker, in Google minder.
In de wereld van SEO en Google Zoeken zal het voornaamste verschil zijn dat organische zoekresultaten een positie zullen zakken. Dit zal veelal plaatsvinden bij de breed georiënteerde of populaire zoekwoorden. Tevens wordt hiermee de visuele weergave van de zoekresultaten bij een zoekopdracht in Google rechtlijniger, wat het klikgedrag van de Google-zoeker zal veranderen.